Futuro 2016: Варна стана столица и на виртуалното изкуство

Фестивалът за дигитално изкуство Futuro 2016 беше открит в събота във Варна. Това е второто издание на форума, който се налага като притегателен център за младите имена в криейтива на световната гейм и филмова индустрия.
Във фестивала вземат участие като лектори популярни дигитални артисти от САЩ, Франция, Полша, Нидерландия, Дания, Великобритания, Сърбия, Хърватска и България. 12 уъркшопа ще се проведат в рамките на три дни – от 20 до 22.08., в Конферентната зала на интерхотел Черно море.

24 - Destival 2 24 - Festival 1 24 - Festival 3
Сред най-търсените лектори са известният като Black Frog – Игор Албан-Шевалие от Франция, Алфонсо Де Ла Торе от САЩ, Майкъл Кус от Нидерландия, Дарек Заброцки от Полша, Светлин Велинов от България. В тематичния кръг на уъркшоповете влизат:  „Yggdrasil Project – дизайн и идеи за игри“, „Environment speed paint”, „Как да бъдеш звезда“, „Дизайн на персонажи“, „Zbrush – чудовища и 3D печат“.
Три изложби ще бъдат открити по време на форума: в галерия „Аспарухово АРТ“ , в интерхотел „Черно море“, където е разположена експозицията Futuro.expo, и в галерия „Буларт“, където откриването е в последния ден на форума – 22 август.
На пресконференция гостите приветства Живко Дончев, идейният баща на фестивала, който представи програмата и участниците. Той показа за пръв път пред публика бронзовия плакет на Futuro, негова авторска работа, който ще се връчва на лекторите. Един от плакетите ще бъде разигран между посетителите на фестивала.
В отговор на журналистически въпроси Сергей Пунчев от Punchev.com очерта тенденциите в развитието на гейминг индустрията в последните години: „В момента съществува тенденция да се правят по-прости 2D игри. Това е временно, нещата в този бизнес се развиват циклично, в бъдеще очаквам завръщането към по-комплексно изградените игри. Друга тенденция е бумът на образователните игри. Много силно развитие предстои в налагането на VR – виртуалната реалност, при това не само в игрите, а и в много други дейности.“
Алфонсо де ла Торе, който напоследък е участвал в създаването на дизайна на Кинг Конг от най-новата филмова версия на класическия сюжет, призна, че е много щастлив да бъде на фестивала и ще се радва на срещата с други дигитални артисти. Той е работил за студия като Animal Planet, Legaсy Effects, Paramount Pictures, MPC, Aaron Sims. Сред продукциите, в чийто екип се бил, са Percy Jackson: Sea of Monsters, Star Trek Into Darkness, Men in Black 3,Snow White and the Huntsman, Wrath of the Titans, Green Lantern, X-Men First Class, Avatar.
Игор Албан-Шевалие – легендарният Black Frog, изключително уважавано име в дигиталния арт, работи вече от 20 години в жанра – дизайн, илюстрации, скулптури, сторибордове за филми като X-Men, Brotherhood Of The Wolf, Harry Potter, The Flintstones, Dracula Untold.  В момента е концептуален артист в Warner Brothers. Предишните му проекти са за MPC, Columbia Pictures, Universal Pictures, Walt Disney Studios. Той води уъркшоп на тема „Брейнсторминг – 1001 метода от идеята до създаването на интелектуална собственост за игри, филми и комикси“. Black Frog сподели, че комиксите в последните години са по-скоро призвание, отколкото печеливш бизнес, особено извън Америка. Но продължават да бъдат страхотен начин за изразяване на един артист. Най-новите му занимания са сериите The Dynamo Press – черно бели джобни книжки по 300 страници, всяка написана и нарисувана в рамките на  месец.
Лео Хаслам, който се занимава с creature & character design и идва от Лондон, разказа, че е фокусиран върху 3D моделирането, дизайн на същества, 3D принтинг и концепт арт. Призна, че като малък е бил обсебен със sci-fi и филми за чудовища и е искал да създава свои собствени светове и същества. Сега чудовищата са неговото амплоа.

Нина Локмаджиева