Веселин Златков
Новото издание на фестивала RADAR показа, че публиката във Варна развива все по-голям и последователен интерес към модерните артистични форми, съчетаващи музика и визия. Проявата, която има за цел да провокира сетивата на зрителите и да докаже, че използването на съвременните комуникационни технологии в изкуството не е самоцел, а необходимост, събира все повече публика и твърдо отстоява мястото си културния календар на града ни. През тази година RADAR представи възможно най-ярката програма и даде заявка да бъде най-силния фестивал от този тип не само край морето, а в цяла България.
До голяма степен за това има отношение изключително силното му начало, поставено на сцената на варненската опера със съвременната опера „Лилит“. Постановката, за която всички жанрови определения трябва да се приемат условно, е дело на невероятното сопрано Клерън МакФадън и на българския пианист Димитър Бодуров, който е и художествен директор на RADAR от самото му създаване. Смелата и твърде актуална интерпретация на мита за сътворената като равна на Адам първа жена – Лилит, поставя под въпрос основите на много от моралните догми, срещу които съвременното мислене се бунтува. Заедно с това спектакълът впечатли с изключителната виртуозност на изпълнението и буквално омагьоса публиката.
Едно от нещата, които говорят за успеха на RADAR, е, че почти всяка събитие от програмата му може да бъде определено като акцент в нея, в зависимост от предпочитанията на публиката. Още на откриващата пресконференция Димитър Бодуров сподели, че фестивалът може би все още търси своята аудитория. Това издание със сигурност разшири кръга на почитателите, които ще се върнат отново на събитието, което ги отвежда „отвъд музиката“, както гласи марката му. И най-хубавото е, че българските творци със сигурност имат важно място в целия микс от похвати и послания.
„Това, което правим, е една нова, съвременна българска култура, която не предназначена само за хората тук, а и за другите по света“, това заяви от сцената на RADAR Теодосий Спасов. Вездесъщият майстор на кавала потвърди на практика тези свои думи с участието си в проекта „Инфюжън“ заедно с електронния музикант и артист Иван Шопов. Двамата показаха, че е напълно възможно „Хубава си, моя горо“ да звучи в съчетание с авангардния дръм енд бейс звук, а реакцията на публиката беше категорична – зрителите на RADAR не само харесват експериментите, те имат нужда от тях.