Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) и българската Морска администрация проведоха във Варна първа информационна среща за уточняването на условията за провеждането на нов търг за кораб, който да реагира при евентуален голям петролен разлив в Черно море. До този момент функциите на такъв плавателен съд имаше корабът „Ентърпрайз“, собственост на голяма частна българска морска компания. Неговият договор изтича през септември и няма да бъде подновен, а ще бъде направен нов конкурс. Стойността за наемането и поддържането в готовност на такъв съд за действие в южната част на Черно море ще бъде 2,8 млн. евро за 4 години.
Корабът, който ще има цел да се справя с разливи, които биха ни изправили пред опасност от екологична катастрофа, най-вероятно ще е танкер. Той трябва да има необходимата вместимост, за да може да натовари събраното количество замърсени води. За целта на него ще бъде монтирано специално оборудване. Друга възможност е функциите да се поемат от кораб за обслужване на нефтени платформи, какъвто е корабът, с който досега разполагахме в България, обясни Веселин Василев от Европейската агенция за морска безопасност.
Конкурсът ще бъде отворен не само за български, а за всички морски компании в ЕС. Най-вероятно договорът за следващия кораб ще бъде сключен в края на годината. От Морска администрация признаха, че е възможно подписването на договор да се забави, ако има обжалване на процедурата. Осигуряването на адекватна реакция при евентуален мащабен нефтен разлив в нашата част на Черно море в тази ситуация може да се поеме от подобни плавателни съдове базирани в Румъния или в Гърция. За последните 4 години такива разливи не са регистрирани.