Тротоарите са задръстени, велосипедисти също блъскат хора

Когато говорим за безопасността на пешеходците, трябва със сигурност да отчетем, че най- добрият начин за тях да се предпазят, е изобщо да не стъпват на уличното платно. Това, разбира се, е невъзможно. Работата е там обаче, че във Варна понякога се налага минувачите да са на асфалта, защото плочките, предназначени за тях, са заети от коли. Примерите са десетки, особено в центъра на града, където тротоарите на по-тесните улици масово се използват като паркинги. Ако някой си мисли, че това е нарушение, което рано или късно ще донесе санкция на нарушителя, трябва да знае, че това може и да не е вярно.
През миналата седмица екипът ни се сблъска с интересен казус. Служебни автомобили на Държавното горско стопанство във Варна и на Регионалната дирекция по горите се намират на улиците „Радко Димитриев” и „Ген. Колев“. Всеки, който е минавал през това място, е трябвало да слезе на асфалта, защото тротоарът е постоянно пълен с джипове, които са служебни и се ползват от държавните институции. Пътят на пешеходците е задръстен, плочките са разтрошени на сол – по всичко уж личи, че има нещо нередно. Но нередност няма.
„Във връзка с осъществяването на дейността на двете администрации, което предполага ползването на служебни автомобили, през 2006 г. от Регионалната дирекция по горите е подадена молба до община Варна за осигуряване на места за паркиране. В отговор на молбата е изпратено удостоверение от Община Варна, Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване”, с което се дава разрешение на ул. „Ген. Колев” и ул. „Радко Димитриев” около сградата на Регионалното управление по горите – Варна, да бъдат поставени заключващи устройства с цел осигуряване на паркиране на автомобилите, собственост на РДГ и горското  стопанство, което тогава е поделение на РДГ.
Паркоместата се ползват в съответствие с даденото разрешение, като заключващите устройства се разполагат на тротоарното място, тъй като двете улици са еднопосочни и паркирането на автомобили на улицата е невъзможно и абсолютно забранено. Автомобилите, които се паркират на установените паркоместа, са само служебни“, отговориха държавните институции, когато ги питахме защо колите им са на тротоара. Ето как се оказва, че местната власт съвсем законно взема един тротоар и го прави  паркинг.
За съжаление, подобно отнемане от пространството за придвижване на пешеходци вече е по-скоро практика, отколкото изключение. Най-голямата грешка за съжаление беше генерална и ще създава неудобства с години напред. Става въпрос са прокарването на велоалеите  по европейския проект „Интегриран градски транспорт“. Кой реши, че пътят на колоездачите е по тротоара, а не на пътното платно? Въпросът е поставян вече безброй пъти, но никой не смее да си признае. Какъв е резултатът – тротоарите във Варна станаха по-тесни, а конфликтите между пешеходци и велосипедисти станаха много повече отпреди.
Тенденцията беше отчетена официално от МВР. Все по-често пешеходци във Варна биват удряни от велосипедисти, които карат по-бързо на оживени места.
„Колоездачите във Варна не спазват на 100 %  правилата. Не правят разлика между пешеходна и велопътека. Не се съобразяват, че на пешеходните алеи трябва да слязат от колелото и да го бутат“, обясни началникът на отдел „Пътен контрол“ в КАТ, главен инспектор Драгомир Ганчев. По думите му, най-честите нарушители са по-младите колоездачи, които си позволяват да преминават с по-висока скорост през пешеходни зони, в които има голямо струпване на хора.
Наскоро в редакцията ни се обади гражданин, който попита докога тротоарите във Варна ще се товарят. Павилиони, билбордове, рекламни съоръжени, велоалеи, какво ли не. Той  предложи нещо, което вероятно в община Варна не са се сетили или поне не са предприели нищо. Нека от пътя на минувачите да бъдат премахнати поне телефонните кабинки. На практика вече никой не ползва уличните телефони, не е ясно и дали те изобщо функционират. Във времето, в което и просяците имат мобилни телефони, те наистина само заемат място.