Веселин Златков
Кръщаването на кораб е традиция, която винаги предизвиква вълнение. На 26 октомври на Морска гара във Варна то беше още по-голямо, защото става въпрос за нов изцяло български кораб – поръчан от българска компания и построен от българска корабостроителница.
Влекачът „Кастор“ влиза в състава на флота на БМФ, след като беше предаден от строителя си – МТГ „Делфин“. Новият кораб е предназначен за плаване и маневриране в пристанище Варна, а в Бургас има вече два от такива съда, отново поръчани от българското параходство.
Предвижда се в серията да има още един влекач, който също като „Кастор“ ще остане в залива, в който е произведен.
От името на МТГ „Делфин“ Димитър Стоянов благодари на БМФ за поръчката, която те са можели да дадат на всяка корабостроителница по света. Фактът, че са избрали серията влекачи да бъде построена в България, е повод са радост като цяло за морската общност.
Изпълнителният директор на БМФ к.д.п. Александър Калчев от своя страна заяви, че сътрудничеството с МТГ „Делфин“ продължава 20 години и дори може да се нарече приятелство. За него появата на „Кастор“ е следващата крачка в съвместната им работа. Кап. Калчев пожела доходна работа на новия влекач и се пошегува, че в случая традиционното наричане за „седем фута вода под кила“ не е много подходящо, защото работата на новия кораб е да плава в далеч по-плитките води на пристанище Варна.
След това дойде и най-вълнуващият момент от церемонията – разбиването на бутилка шампанско в борда на „Кастор“. Честа да извърши този жест беше дадена на кръстницата Галина Гологанова.
Влекач „Кастор“ e с теглителна сила 40 тона и е оборудван с два двигателя Caterpillar, всеки с мощност 1800 к.с., въртящи се колонки с винтове и дюзи, и е предназначен за пристанищни и морски буксировки, с неограничен район на плаване.