Рокадата на областните управители – скандали и обвинения

Веселин Златков

Тежки обвинения за нарушения, които могат да се окажат и престъпления, ако прокуратурата и съдът решат така – това остави като наследство областният управител Тодор Йотов, след като се наложи да сдаде поста само три месеца след като го зае. В тази рокада нямаше изненада – ново правителство, нов областен управител, това е логиката на смените на този пост, който се заема изключително на политически принцип. Още повече че решението на служебния кабинет на Огнян Герджиков да сменя „губернаторите“ като цяло беше възприето по начало като временна мярка. Смислен или не беше този акт, който постави Йотов в едно от най-важните кресла във Варна от февруари до май? Този въпрос ще става все по-интересен, макар че отговорът му в крайна сметка зависи от това как ще приключат проверките, започнали по това, което вече бившият областен управител огласи буквално в часа, в който беше сменен.


На 10 май, когато правителството на Бойко Борисов се събра на първото си заседание, в което беше включена и точка за рокадите в управлението на областите, Тодор Йотов даде пресконференция, на която направи подробен отчет на работата си.
Давайки приоритет първо на други теми, в крайна сметка той обяви, че е открил финансови нарушения за 500 хил. лв., извършени от служители на администрацията му. „В следствие на това настъпи „счетоводна“ епидемия и в момента и тримата служители на счетоводството на Областна администрация са в болнични“, добави Йотов, който определи случая като саботаж.
„Вероятно в понеделник на всички ще им е минало и ще са пак на работа“, коментира с усмивка Тодор Йотов, намеквайки за очакваното негово отстраняване от поста от новото правителство. Данните за нарушенията за предадени на Окръжна прокуратура – Варна, за да установи дали има извършени престъпления, каза още областният управител. Начините за източване на средства от Областна администрация са няколко:
На три частни фирми са изплатени средства без дори местната държавна администрация да има сключени договори с тях. И трите фирми били на служител на областния управител, който заемал две длъжности – юрист и шофьор – и получавал две заплати. Плащанията са направени от главната счетоводителка, а нейната майка управлява въпросните частни фирми.
След като нарушението било разкрито, въпросният служител, който Тодор Йотов назова и по име, заплашил него и заместника му с физическа разправа. Както „Петел“ писа преди време, „шофьорът – юрист“ е задържан от полицията за заплахите и в момента срещу него се води досъдебно производство.
Същият служител пък участвал и в тежка катастрофа със служебен автомобил, който след това бил оставен на частен паркинг, а в последствие транспортиран до Девня. Вероятно той има и връзка с друго нарушение – нерегламентирано плащане на гориво.
Областният управител на Варна съобщи, че от бюджета са платени близо 2000 литра пропан бутан, което е шокиращо, при положение, че всички автомобили на областната администрация са дизелови. Към финансовите нарушения Тодор Йотов прибави и „командировки“ на коли за Нова година до Велинград, а също и изплащане на обезщетение на напуснали служители без те да имат право на такова.
Друго тежко нарушение пък извършила друга високопоставена служителка на Областна администрация – Варна, която сама си продала без търг държавния имот, който обитава. Той се намира в историческия център на града, буквално на метри от сградата на областния управител. Договорът на служителката също е прекратен, съобщи Тодор Йотов.

 

Пасев прие остро разкритията на Йотов

Възстановеният областен управител във Варна Стоян Пасев заяви специално за „Народно дело Седмицата“, че 90 % от казаното от предшественика му Тодор Йотов е лъжа. „Направо се чудя дали да не го съдя за клевета“, добави той в разговор, който проведохме с него само часове след като новините за отчета на Йотов бяха излъчени.
Стоян Пасев изрази огорчение, че предшественикът му е решил да изнася данни за нарушения в деня, в който предварително е било известно, че ще стане смяната му с решение на правителството. „Защо не изнесе тези данни преди два месеца, от когато са сигналите в прокуратурата? Това вероятно е някакъв опит косвено да засегне мен, но аз по никакъв начин не се чувствам засегнат от казаното. 90 % от това, което е съобщил, е лъжа. След като има сигнали до прокуратурата, надявам се, че тя ще установи истината“, каза Пасев. Той беше възстановен на поста областен управител на Варна, след като беше сменен от служебното правителство на Герджиков, участва в изборите и се закле като депутат от ГЕРБ, а след това напусна Народното събрание.
Пасев категорично отрече повечето твърдения на Тодор Йотов. Той обясни, че има платени количества различни горива, защото като е поел Областната администрация, служебни коли е нямало и служителите са вършели работата си с лични автомобили. Той отрече също и да има продажби на имоти без търг, още по-малко за конкретния случай, който спомена предшественикът му.
„В администрацията няма служители, които имат частни фирми, така че не може да са изплащани средства на техни дружества“, каза още Стоян Пасев.
Той също така заяви, че Тодор Йотов е уволнил много служители, включително и в деня преди смяната му, когато тя вече е била предизвестена. Днес пък, когато тя вече е факт, той е пуснал обява, че търси нови хора за екипа.
„Когато е давал пресконференцията, той на практика вече не е бил областен управител. Не знам какво се е опитвал да направи, очаквал е, че някой ще го остави на поста ли? Знам, че е ходил и при президента, и при военния министър да моли да остане областен. Изразил е желание да стане или „патриот“, или член на ГЕРБ, ако това ще му помогне“, каза за предшественика си Пасев пред „Народно дело Седмицата“.
„Това е опит да се бламира областната администрация за месец поне, докато подредя служителите на местата, на които трябва да са“, каза още Стоян Пасев. От своя страна той обвини Тодор Йотов в гафове по най-важния въпрос за екологичната сигурност на Варна – проблема с трихлоретана в „Полимери“ – Девня. Според новия стар областен, направено е преместване на опасното вещество просто за да се вземат пари от държавната комисията за бедствия и аварии. „Освен това при преместването са смесени трихлоретан и дихлоретан, което е много грубо и опасно нарушение“, каза още Стоян Пасев.

Какво ще последва от връщането на стария нов областен

Създалата се ситуация с огласените нарушения от Тодор Йотов определено хвърли сянка върху завръщането на Стоян Пасев на заемания по-рано от него пост. Последният обаче не остана длъжен на предшественика си и също заговори за проверки. Два дни след разменените реплики между двамата, Пасев заяви, че в негово отсъствие областната администрация е бездействала по един доста болезнен за Варна въпрос, а именно – състоянието на стадион „Тича“. По негово мнение, това е довело до закъснение в издаването на разрешение за строеж от общината. „Нямам идея защо тази папка с документи, която виждате в ръцете ми, не е минала през всички институции, каквато е процедурата, по време на служебното правителство. Тепърва ще правим проверки, за да установим защо се е забавила реконструкцията на съоръжението и кой е виновен за това. Знаете, че земята на стадиона е държавна и областна администрация носи цялата отговорност. Аз ако бях областен управител през последните 3-4 месеца, ремонтът на „Тича“ отдавна да е завършил“, коментира Пасев.
Погледите обаче така или иначе вече са насочени към прокуратурата и съда, които трябва да се произнесат по случаите, за които са били сезирани от Тодор Йотов. Какво ще бъде установено по тях е важно, защото може доста сериозно да рефлектира върху Стоян Пасев.
Може би е излишно да коментираме, но областният управител е на практика „човек – институция“ и действията на неговите служители не могат да са самостоятелни, без негово участие. Така че резултатът от проверките със сигурност касае и бъдещето на Пасев.

По-дълбокият въпрос: Трябва ли реформа за управлението на регионите?

Скандалът, който се разгоря в държавната власт на местно ниво във Варна, за пореден път изважда на преден план принципния въпрос за мястото на областните управители в управлението като цяло. За съжаление, идеите за коренна реформа, при която да се изгради т.нар. второ ниво на местното самоуправление, при което тази длъжност ще е изборна, звучат като забравен спомен от отдавна минали времена. Специално Варна дълги години залагаше много надежди на тенденцията за децентрализация в управлението на държавата. Тази тенденция обаче отдавна не съществува нито в дискусиите, нито в посланията на политиците. Понякога „децентрализацията“ се появява в предизборните послания, които обаче от опит знаем, рядко се изпълняват. За сметка на това, държавната власт в България в момента изглежда много по-централизирана, което в никакъв случай не означава, че е по-силна.
Дали изобщо има нужда от мащабната реформа, при която гражданите на регионите ще избират кой да им е областен управител, също няма ясен отговор в този момент. Много е вероятно тя да е твърде закъсняла. Подобна реформа можеше да помогне много в началото на периода на усвояване на средствата от европейските фондове. Когато се правиха планове за реалната децентрализация, нейната идея беше отделните български региони да имат много по-големи възможности сами да създават проекти, да търсят партньори и финансиране от ЕС. Естествено, няма как да знаем дали това щеше да е по-ефективно от сегашното положение, при което всичко минава „през София“. Същевременно, не малко хора смятат, че областните управители и администрациите им на практика за излишни и функциите им спокойно и безпроблемно могат да се разпределят между останалите институции – държавни или общински. За подобно развитие обаче също никой не проявява политическа воля, а без нея всяка реформа е невъзможна.