Разказ от първо лице: Животът на 48 души вися на косъм 11 часа в кошмарна нощ

За истински среднощен кошмар в автобус на пътя София – Варна разказа варненка в края на изминалата седмица.
„Народно дело Седмицата“ публикува целия разказ на пътничката, като заличава името на компанията, тъй като по случая най-вероятно вече върви проверка. Читателката ни предпочете да запази анонимността си.
Искам да разкажа за поредната абсурдна и животозастрашаваща ситуация, в която попаднах, заедно с още 47 пътници. На 29.07. от 20:30 ч. трябваше да потегли автобус от централна автогара София. Не беше съобщено на пътниците, че ще има закъснение от 50 минути, в последствие разбираме, че закъснението е системно на тази фирма, защото автобусът пристига от Атина. Но по-големият проблем и абсурд е не само че автобусът идва с огромно закъснение, но и че шофьорът, с когото ще пътуваме от София до Варна, е шофирал 14 часа от Атина, видимо е изморен и неадекватен и няма друг колега, който да го придружи до Варна, както би следвало да бъде по закон.
Един от пътниците (една дама) е пътувала с шофьора от Атина и потвърждава, че той е шофирал. Качваме се, прибираме багажа, автобусът се пълни наполовина и се установява, че са продадени повече билети, отколкото има места в автобуса, а шофьорът сам се справя с проверката на билети и качването на багажа, казва: „Никой не иска да ми помогне от диспечерите в автогарата“. След почти 2 часа закъснение идва друг автобус, в който се прехвърляме. Двамата шофьори (на първия и на пристигащия автобус за смяна) си разменят думи колко изморени били, как не са спали и как нямат възможност за шофират.
Вече изключително притеснена, започвам да звъня на номерата, които виждам на автобусната на билета и в автобуса (има номер за сигнализиране при проблеми). Съответно никой не ми отговаря в продължение на много време. Най-накрая имам късмет да се свържа и ми обясняват, че в никакъв случай няма да изпратят 2-ри шофьор, да подам жалба на сайта на фирмата. Е, да, ама аз не съм сигурна, че ще имам късмета, да стигна до Варна, за да го направя, предвид състоянието на шофьора. Тогава решавам за звънна на тел. 112 и след 3-ия сигнал, когато вече автобусът потегли и беше извън автогарата, една патрулна кола спря автобуса. Шофьорът дори не спря веднага, реакциите му бяха забавени. Оказа се, че 48 души трябва да чакаме 2 часа насред пътя, за да проверят шофьора и тахографа на автобуса, което беше безсмислено, защото обяснихме, че автобусът, с който шофьорът е пристигнал от Атина и е навъртял толкова километри, е сменен поради липса на достатъчно места, съответно няма как да видят колко километра са изминати всъщност.
Районна полиция нямат почти никакви правомощия, затова чакахме да пристигне пътна полиция и след това около 30 минути – ДАИ. Когато дойдоха най-накрая ДАИ, ни забавиха още около час, написаха акт не на фирмата, а на шофьора, което е отново безобразно, защото си личеше, че човекът е принуден да работи повече, отколкото трябва, и иска да си запази работното място. И какво се случи ли? ДАИ установиха (незнайно как), че шофьорът е почивал 9 часа и може да бъде изпратен като втори придружител. Пристигна още един шофьор, който шофира отсечката София – В. Търново, след това слезе и отново шофьорът от Атина продължи до Варна сам, което е незаконно, а за всички нас животозастрашаващо.
И така, в 7:30 сутринта пристигнахме слава Богу във Варна и имахме късмет, че не се случи нещо непоправимо. Пътуването ни отне общо 11 часа. Питам аз контролните органи кой и защо пое отговорност да позволи на шофьора в такова нечовешко състояние да рискува живота на 48 души? На какво основание преценихте, че шофьорът има почивка, след като е пристигнал от Атина, след като има свидел, че това не отговаря на истината?
И сега какво!? Шофьорът е наказан, а работодателят му – без последствия. Хора, не пътувайте с тази фирма, защото е въпрос на късмет да пристигнете живи и здрави. Оказа се, че липсата на шофьори и закъсненията са практика. А всички, които са потърпевши – не се отказвайте да потърсите отговорност, да подадете сигнал на защита на потребителя 0700 111 22 и да потърсите неустойка (за връщане на сумата от билета).