Веселин Златков
Проектантът на варненските велоалеи, които се превърнаха в ярък пример за неудачно градоустройствено решение, през миналата седмица се появи публично, за да обясни защо те се изграждат по този начин. Тодор Тодоров обясни, че по силата на съществуваща наредба на уличните платна у нас не могат да се отделят трасета за колелета. Това била главната причина велоалеите да се прекарат по тротоарите, което пък е основната причина за недоволство от страна на самите велосипедисти.
Според него, другият проблем е в самата община, която е трябвало да предприеме градоустройствени решения, за да се предвиди за изграждането на трасетата още през 2008-2009-а, когато започнало изготвянето на заданието. Това обаче не се е случило и впоследствие.
Проектантът на варненските велоалеи Тодор Тодоров, който е автор и на аналогичния проект в Бургас, обясни, че по проект най-тесните участъци би трябвало да са с широчина 1 метър. Той потвърди, че при изпълнението има отклонение от предварително посочените параметри.
„Не, изграждането на тези велоалеи не е отбиване на номер“, коментира той и добави, че ако пречещата наредба бъде променена, има възможност за промяна и изграждане на нови трасета, този път на уличното платно.
По въпроса дали според него те са използваеми, проектантът заяви, че велосипедистите в крайна сметка не са чак толкова много, а пешеходците трябвало малко по малко да се научат да се съобразяват с тях.
Самият Тодор Тодоров призна, че самият той кара колело, но не много активно и не го използва като всекидневно средство за транспорт. От думите му стана ясно, че неговият договор за проектиране на велоалеите във Варна не е с общината, а с фирмата изпълнител на проекта. Той призна също, че брошурите, които се разпространяваха в града и които обещаваха много по-добри и удобни алеи, са били „пожелателни“ и не са били съобразени със заданието, което той е получил като проектант.
В отговор на въпрос на „Народно дело Седмицата“ Тодоров каза, че премахването на отделни дървета и храсти по трасето на велоалеите е по проект, но се предвижда компенсация.
Проектантът отказа да назове сумата, платена за проектирането, под предлог, че това е търговска тайна. „Не е толкова много“, добави той.
На срещата на проектанта на колоездачните трасета с медиите, организирана доста на набързо от пресцентъра на община Варна, все пак успяха да дойдат и велосипедисти. Те бяха доста остри в критиките си към проектанта. Някои показаха и специалните си обувки, с които карат и които са направени така, че да се закачат за педалите на велосипеда.
„Когато велоалеята свършва в подлез, трябва специално да спираме, да слизаме и да вървим с тези обувки, които не са направени за това. Това означава, че който е проектирал велоалеите, така изобщо не се е съобразил с това. Единственото, което правят тези алеи, е да забавят тези, които наистина разчитат на колелото като транспортно средство“, коментираха варненските велосипедисти.