Недоволство и протест предизвика продажбата на легендарния спасителен кораб „Перун“. Цената на сделката е около 280 хиляди лева, а в процедурата участва само една фирма. Обявеният търг за продажба на спасителния кораб „Перун“ е компрометиран и с нечестно въведена информация. Това съобщи преди продажбата к.д.п. Никифор Герчев, който е първият капитан на плавателния съд, както и председател на българската доброволческа организация за морско търсене и спасяване БУЛСАР.
По думите му в обявата не са показани важни технически и функционални данни, с които да се покаже, че плавателният съд е скъпо държавно имущество. Освен спасителен кораб и влекач, той може да гаси пожари и дори е бил използван като ледоразбивач в Азовско море.
Според Герчев в търга е налице подвеждаща и невярна информация.
„Стойността на кораба е много специфична дейност и самата обявена за търга оценка, говори за несъответствие и съмнение за корупционна практика. Констатацията е, че въпреки, че фирмата е легитимна, липсва яснота по какви критерии е избрана, като например какъв опит има за оценка на плавателни съдове. Защо при наличието на редица специализирани експерти оценители е избрана тя“, пита Герчев.
По думите на инж. Иван Велков, който е председател на Моряшкия професионален съюз, Морска администрация-Варна има поредица от нарушения, свързани с положението на кораба „Перун“, а министерството на транспорта няма желание да реши проблемите на единствения ни спасителен плавателен съд.Герчев и Велков настояпа прокуратурата да спре търга за продажбата на кораба.
„Господ все още пази България от голям инцидент в отговорния ни район в Черно море“, коментира кап. Герчев на протест, който се проведе пред Морска администрация.
Директорът на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ Ангел Забуртов коментира ситуацията така: „Те протестират, за да възстановим кораба. Има ли концепция какво да правим „Перун“, като го възстановим? През последните 12 години корабът не е включен в никакви концепции за търсене и спасяване, което означава, че отговорните институции не са виждали „Перун“ като средство за спасяване. Той дори няма характеристики на кораб. През последните две години е отписан като такъв.
Председателят на Моряшкия професионален съюз Иван Велков коментира, че трябва да се търси отговорност от министри на транспорта, директори в ИАМА и в ДППИ за това, че „Перун“ умишлено е доведен до състоянието, в което е в момента. Велков коментира: „Много е вероятно след няколко години да видим вече ремонтирания „Перун“ да извършва спасителни дейности, но вече като собственост на частна фирма.“