Веселин Златков
Посещението на регионалния министър Николай Нанков във Варна през миналата седмица се превърна в източник на много новини, които пък дадоха почва за още повече коментари. Принципно, визитата трябваше да е с фокус върху инфраструктурата на града, хода на мащабните пътни проекти, превърнали Варна в строителна площадка в последните месеци. Изявленията на Нанков обаче имаха и друг ефект. Те затвърдиха мястото на града ни като нов приоритет за управляващите и имаха характера на „потупване по рамото“ на местната власт като нов любимец на правителството.
Най-силната чест от това послание, както може и да се очаква, беше на основа конкуренцията с Бургас. След като години наред Варна беше пренебрегвана от страна на държавата за сметка на голямото южно пристанище, сега явно нещата са се променили драстично и щедрите държавни средства за продължението на бул. „Левски“ са само едно от доказателствата.
Във Варна министър Нанков коментира и идеята за промяна на районирането на държавата. Той подчерта, че не става въпрос за ново административно деление и няма да има промяна на граници на общини и области. Нанков каза също, че той е привърженик районите за планиране да са четири. Според него един от тях трябва да обхваща цялото Българско Черноморие, като Варна би била естественият му център.
Естествено, той направи уговорката, че не иска думите му да се използват за разпалването на местния шовинизъм, силен както при нас, така и в Бургас. Нанков дори призна, че се надява мнението му да не се приеме от булгазлии като някаква обида. В крайна сметка обаче някои тамошни медии реагираха на изявлението, макар и без крайности. Представителите на нашата местна власт пък изобщо не скриха доволните си усмивки.
Нов ремонт на Аспарухов мост ще има следващия месец
Министърът на регионалното развитие Николай Нанков даде пред медиите във Варна отговор на въпроса, който притеснява много граждани на града: Ще има ли нов ремонт на Аспарухов мост и как ще се отрази това на трафика, който и без това е затруднен от многото пътни обекти, по които се работи?
Министърът съобщи, че ремонт на съоръжението ще има през април, но мостът няма да се затваря изцяло, а поетапно. Междувременно ще се кърпи и настилката, където това е необходимо, след снега и леда в края на зимата. От думите на Нанков пролича, че той всячески се стреми да успокои варненци заради неудобствата, които им причинява затварянето на основни пътища в града. Той подчерта, че ремонтът на Аспарухов мост ще започне едва когато е завършен и отворен друг обект – затвореният в момента участък от бул. „Цар Освободител“ до Летния театър и по бул. „Приморски“ с подлеза под ФКЦ.
Дали комфортът на варненци е основната причина за блокирането на автомобилния трафик да става поетапно, е отделен въпрос. Регионалният министър коментира, че в момента най-големият проблем с големите обекти, като тези във Варна, е липсата на работници. По негови думи се налага работна ръка да се търси в съседни области, а дори и от съседни държави.
Интересен детайл беше, че пристигайки за оглед на големите ремонти по бул. „Цар Освободител“ и бул. „Приморски“, в район „Аспарухово“ и, разбира се, изграждането на продължението на бул. „Левски“, Николай Нанков закъсня заради проблем с полета от София до Варна.
„Понякога до Варна може да се стигне по-бързо с кола, отколкото със самолет“, отбеляза по този повод министърът. В отговор на репортерски въпрос той заяви, че е стигнал от Летище Варна до Морската градина за 15 минути.
Може ли да отпадне винетката от Варна до Златните?
Министерската визита във Варна съвпадна с друга интересна тема, която всъщност се обсъжда от доста време. По-рано през седмицата категорично стана ясно, че винетката по пътя Варна – Златни пясъци е задължителна за всички, включително и за варненци. Николай Нанков разясни как това може да промени.
Той уточни, че винетките са задължителни за варненци не само по този път, а и по всички други, които са част от републиканската пътна мрежа извън границите на гр. Варна. Това може да се реши административно, с решение на Общинския съвет, който да поиска от държавата съответните отсечки да станат общински пътища. Това обаче означава, че община Варна трябва да поеме всички задължения по поддръжката им и да не очаква помощ от държавата. Кметът на Варна Иван Портних се въздържа от коментар по въпроса пред медиите.
Въвеждането на електронни винетки от следващата година ще спести разходите на държавата за отпечатване, съхранение и разпространение на хартиените стикери. Разходите са между 4 и 5 милиона лева и могат да бъдат калкулирани в една по-ниска цена на винетките, обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. От думите му обаче стана ясно, че намаление в цената на пътната такса едва ли ще има. „97 лева не е ресурс, който трябва да коментираме”, заяви министърът, визирайки цената на годишната винетка за лека кола.
Според Нанков голямото облекчение за шофьорите ще бъде по-добрите пътища, което ще се случи след въвеждане на тол таксите. Задействането на тол системата ще се случи през март-април следващата година. Само за първата година системата се очаква да донесе приходи в размер на около един милиард лева. Така ще бъде решен проблемът с хроничния недостиг на финансови средства в пътния сектор, отбеляза регионалният министър. Тол системата ще включва около 16 000 км, или две трети от републиканската пътна мрежа. Тол такса ще има само за пътните отсечки, които са в добро състояние. В момента се работи по тарифирането, като за автомагистралите ще има по-висока такса. Създават се двата центъра, от които ще се управлява трафикът. Започва доставянето на 500 устройства, които ще издават билетните карти и електронните винетки.
Ще бъдат доставени и 100 кантара, които ще измерват в движение теглото на тежкотоварните коли. Всички съоръжения трябва да бъдат внедрени до края на годината. Всеки ден забавяне във въвеждането на тол системата спестява на държавата приходи от милион и половина лева, изтъкна Николай Нанков. Поне 3-4 пъти ще се рехабилитират пътища със спестените пари за снегопочистване тази зима. Вчера приключи зимното поддържане, като готовност ще има само за почистване на високопланинските пътища, каза още регионалният министър.