През 2019 г. навсякъде по света се отбелязва 100-годишнината от основаването на експерименталната немска архитектурно-дизайнерска Школа Баухаус. Продукт на Първата световна война, Баухаус отразява авангардните течения в началото на XX век, развитието на немската промишленост и последователните реформи в образованието по приложни изкуства. Концепцията Баухаус обвързва изкуства, занаяти, промишлен дизайн и архитектура с цел създаването на качествени, удобни и полезни продукти.
По повод 100-годишнината на Школата Баухаус, НПО Варна Дизайн Форум, с председател проф. д-р арх. Росица Никифорова, осъществява със съдействието на Фонд „Култура“ при Община Варна, мащабен изследователски проект за влиянието на Баухаус върху архитектурата на българското Черноморие през 30-те и 40-те години на XX век. Проектът е подкрепен също от САБ, Гьоте институт, Дворец и Музей Балчик, Агенция Бонбон.
С проучването и документирането на архитектурното наследство по Българското Черноморие в стил Баухаус, се цели както съхраняването на архитектурното наследство от 30-те и 40-те години на XX век, така и спирането на негативната тенденция за строеж на еклектични сгради в България.
Баухаус/Bauhaus (нем., построй къща) е игра на думи – инверсия на Хаусбау/Hausbau (нем., строителство на къщи). Основана на базата на три висши училища в градовете Bаймар (1919 -1925), Десау (1925 -1932) и Берлин (1932-1933) от архитектите Валтер Гропиус, Ханс Майер и Лудвиг Мис ван дер Рое, Школата Баухаус е закрита под натиска на нацисткия режим през 1933 г. Но влиянието на Баухаус, превърнал се в родоначалник на модерната архитектурна естетика, се простира в цял свят, като радикално променя всички сфери на изкуствата – не само aрхитектурата и живописта, но и дизайна, театъра и танца, фотографията и дори музиката. Стремежът на Баухаус за цялостно обновление на средата, в която живеем, чрез постигане на „едно ново единство между изкуството и занаятите”, по думите на Валтер Гропиус, продължава да е актуален и днес. Шведската фирма „ИКЕА“ е само едно от многото доказателства в тази посока.
Специален гост ще бъде изтъкнатият архитект Юрген Майер (Jürgen Mayer H.) от Германия, чиято реализация „Метропол Парасол“ в Севиля, донесла му световна слава, е пример за интегриране на модерна структура и съхраняване на археологическо наследство в градска среда. Метропол Парасол влиза в Книгата на рекордите на Гинес като най-голямата дървена конструкция в света, висока 26 метра, с параметри 150:70 м. Дизайнът на арх. Юрген Майер с футуристична архитектура е прекрасна архитектурна метафора, инспирирана от купола на Севилската катедрала и фикусите в Пласа де Кристо де Бургос. Метропол Парасол е култово културно средище на няколко нива с интегрирано археологическо наследство, върху което в продължение на години преди това е бил разположен паркинг, подобно на т.нар. варненска дупка.
Проектът на Варна Дизайн Форум „Баухаус и архитектурата на Българското Черноморие“ предвижда поредица от прояви, които ще се проведат в следобедните часове на 17 май 2019 г. в Община Варна, Пленарна зала. Програмата включва пресконференция, откриване на изложба и премиера на книгата „Баухаус и архитектурата на Българското Черноморие“, лекция на арх. Юрген Майер и кръгла маса на тема „Градските пространства на Варна“