Пилотът Георги Анастасов загина героично, приземяват вертолетите „Пантер“

 

Трагедия, към която цяла България изрази съпричастност, се разигра във водите на Черно море по време на военен тренировъчен полет миналия петък. Около 12:30 часа, в изпълнение на задача от тактическото учение „Черно море – 2017“, вертолет „Пантер“ падна във водата. Първоначалната информация от Министерството на отбраната беше, че при инцидента са пострадали тримата членове на екипажа, двама – по-леко, а третият, командирът на летателната машина, тежко, с опасност за живота. „При инцидента членовете на екипажа на фрегата „Дръзки“ и водолазен екип са действали незабавно за оказване първа помощ на пострадалите“, съобщиха от пресцентъра на военното министерство.


Въпреки бързата реакция и незабавното транспортиране до Военноморска болница, командирът на екипажа на вертолет „AS „Пантер“ – 565 MB“ капитан Георги Анастасов загина. Положените усилия да бъде реанимиран не са дали резултат, уточниха източници от министерството и лекари. Другите двама членове на екипажа – капитан Анатоли Апостолов и капитан Павел Симеонов се разминаха със смъртта и здравословното им състояние е добро.
Хеликоптерът „Пантер“ на ВМС е паднал във водите на Черно море край Варна след съприкосновение с военен кораб. Това съобщи началникът на щаба на ВМС капитан първи ранг Георги Пенев, цитиран от Moreto.net.


Инцидентът станал след като учението е приключило. Хеликоптерът е изпълнил успешно поставените задачи, започнал да прави маневра към авиобаза „Чайка“, за да се прибере, но тогава е имал съприкосновение с кораба и паднал във водата. Обстоятелствата около случая се разследват и проверката на фактите ще продължи месец.
Загиналият кап. Георги Анастасов лети с „Пантер” повече от три години. Първият му полет е бил на 25 февруари 2014 година. В интервю преди малко повече от месец той споделя, че да стане пилот е била детската му мечта. Роден е на 4 октомври 1978 г. в Ямбол. Завършил е средно образование в Математическа гимназия „Атанас Радев“ и висше образование в Националния военен университет „Васил Левски“, факултет „Авиационен“, със специалност „летец-пилот за ВВС“. Постъпва на военна служба през 2002 г. в поделение 24 870 – Каменец, като инструктор-командир на взвод. На сегашната си длъжност – старши пилот в авиационно звено на военно формирование 36 940 – Варна, е назначен през 2011 г. Награждаван е многократно с грамоти и предметни награди от министъра на отбраната, началника на отбраната и командира на формированието.

Загиналият командир на вертолет AS „Пантер“-565 MB кап. Георги Анастасов е действал така, че е спасил живота на двамата си колеги и е предотвратил риска от огромна трагедия.
Това обяви след разговор с двамата оцелели членове на екипажа командващият ВМС контраадмирал Митко Петев ден след тежкия инцидент в края на тактическото учение „Черно море 2017“. Вертолетът ударил с витлото си предната дървена мачта на фрегатата „Дръзки“ и отчупил 20 см от нея. Кап. Анастасов, който посмъртно бе повишен в майор със заповед на военния министър Красимир Каракачанов, успял да изтегли машината встрани от фрегатата със 130-членен екипаж и поел курс към брега, но вертолетът загубил устойчивост и паднал в морето на 7 мили източно от устието на р. Камчия.
„Намирах се на „Верни“, на 8-10 мили южно от района. Веднага заповядах „Дръзки“ да започне операция по спасяване на море. За 7 минути от фрегатата отплава лодка „Зодиак“ с лекар и водолаз“, разказа командващият учението и командир на флотилията от бойни и спомагателни кораби на ВМС флотилен адмирал Мален Чубенков. На 4-5 м спасителите забелязали бордовият инженер кап. Павел Симеонов, който успял да излезе от „Пантер“-а. Прибрали го в лодката, а пристигналият моторен катер 221 спасил втория пилот кап. Анатолий Апостолов.
Командирът обаче бил заклещен в хеликоптера на дълбочина от около 2 м. Въпреки разлетия край катастрофиралата машина керосин водолазът ст. лейт. Димитър Бахчеванов се гмурнал, успял да пречупи една от вратите на вертолета и да извади пилота. От удара той получил съчетана гръдна травма, в дробовете му имало и морска вода. Спасителите започнали да го реанимират още на борда на лодката, а след това на фрегата близо час му правили сърдечен масаж, поставили му и адреналин, съобщи „Труд“.
За месец се преустановява дейността на вертолетите „Пантер“, ако се наложи, морското пространство на България ще се охранява от вертолетите „Кугър“. В този срок трябва да се произнесе комисията, която разследва инцидента с хеликоптера „Пантер“.