Трагедия, към която цяла България изрази съпричастност, се разигра във водите на Черно море по време на военен тренировъчен полет миналия петък. Около 12:30 часа, в изпълнение на задача от тактическото учение „Черно море – 2017“, вертолет „Пантер“ падна във водата. Първоначалната информация от Министерството на отбраната беше, че при инцидента са пострадали тримата членове на екипажа, двама – по-леко, а третият, командирът на летателната машина, тежко, с опасност за живота. „При инцидента членовете на екипажа на фрегата „Дръзки“ и водолазен екип са действали незабавно за оказване първа помощ на пострадалите“, съобщиха от пресцентъра на военното министерство.
Въпреки бързата реакция и незабавното транспортиране до Военноморска болница, командирът на екипажа на вертолет „AS „Пантер“ – 565 MB“ капитан Георги Анастасов загина. Положените усилия да бъде реанимиран не са дали резултат, уточниха източници от министерството и лекари. Другите двама членове на екипажа – капитан Анатоли Апостолов и капитан Павел Симеонов се разминаха със смъртта и здравословното им състояние е добро.
Хеликоптерът „Пантер“ на ВМС е паднал във водите на Черно море край Варна след съприкосновение с военен кораб. Това съобщи началникът на щаба на ВМС капитан първи ранг Георги Пенев, цитиран от Moreto.net.
Инцидентът станал след като учението е приключило. Хеликоптерът е изпълнил успешно поставените задачи, започнал да прави маневра към авиобаза „Чайка“, за да се прибере, но тогава е имал съприкосновение с кораба и паднал във водата. Обстоятелствата около случая се разследват и проверката на фактите ще продължи месец.
Загиналият кап. Георги Анастасов лети с „Пантер” повече от три години. Първият му полет е бил на 25 февруари 2014 година. В интервю преди малко повече от месец той споделя, че да стане пилот е била детската му мечта. Роден е на 4 октомври 1978 г. в Ямбол. Завършил е средно образование в Математическа гимназия „Атанас Радев“ и висше образование в Националния военен университет „Васил Левски“, факултет „Авиационен“, със специалност „летец-пилот за ВВС“. Постъпва на военна служба през 2002 г. в поделение 24 870 – Каменец, като инструктор-командир на взвод. На сегашната си длъжност – старши пилот в авиационно звено на военно формирование 36 940 – Варна, е назначен през 2011 г. Награждаван е многократно с грамоти и предметни награди от министъра на отбраната, началника на отбраната и командира на формированието.
Загиналият командир на вертолет AS „Пантер“-565 MB кап. Георги Анастасов е действал така, че е спасил живота на двамата си колеги и е предотвратил риска от огромна трагедия.
Това обяви след разговор с двамата оцелели членове на екипажа командващият ВМС контраадмирал Митко Петев ден след тежкия инцидент в края на тактическото учение „Черно море 2017“. Вертолетът ударил с витлото си предната дървена мачта на фрегатата „Дръзки“ и отчупил 20 см от нея. Кап. Анастасов, който посмъртно бе повишен в майор със заповед на военния министър Красимир Каракачанов, успял да изтегли машината встрани от фрегатата със 130-членен екипаж и поел курс към брега, но вертолетът загубил устойчивост и паднал в морето на 7 мили източно от устието на р. Камчия.
„Намирах се на „Верни“, на 8-10 мили южно от района. Веднага заповядах „Дръзки“ да започне операция по спасяване на море. За 7 минути от фрегатата отплава лодка „Зодиак“ с лекар и водолаз“, разказа командващият учението и командир на флотилията от бойни и спомагателни кораби на ВМС флотилен адмирал Мален Чубенков. На 4-5 м спасителите забелязали бордовият инженер кап. Павел Симеонов, който успял да излезе от „Пантер“-а. Прибрали го в лодката, а пристигналият моторен катер 221 спасил втория пилот кап. Анатолий Апостолов.
Командирът обаче бил заклещен в хеликоптера на дълбочина от около 2 м. Въпреки разлетия край катастрофиралата машина керосин водолазът ст. лейт. Димитър Бахчеванов се гмурнал, успял да пречупи една от вратите на вертолета и да извади пилота. От удара той получил съчетана гръдна травма, в дробовете му имало и морска вода. Спасителите започнали да го реанимират още на борда на лодката, а след това на фрегата близо час му правили сърдечен масаж, поставили му и адреналин, съобщи „Труд“.
За месец се преустановява дейността на вертолетите „Пантер“, ако се наложи, морското пространство на България ще се охранява от вертолетите „Кугър“. В този срок трябва да се произнесе комисията, която разследва инцидента с хеликоптера „Пантер“.