„Разписването на дългосрочна морска стратегия е един от основните приоритети, които БСП постави в раздел „Транспорт“ на масата на преговорите за най-важните политики в новия управленски мандат. България е източната граница на Европа и е крайно време да се възползва от геополитическото си положение“, това заяви лидерът на БСП-Варна Борислав Гуцанов по време на консултациите между партиите за съставянето на мнозинство и редовно правителство. Той представи основните идеи в морската сфера от името на коалиция „БСП за България“ по време на обсъжданията. Гуцанов обобщи акцентите от тях в публикация във Фейсбук, в която се казва, че развитието ни като морска страна има две линии – индустриална и туристическа:
„Развитие на пристанищните мощности във Варна и Бургас с изграждането на новите интермодални терминали. За този под кв. „Максуда“ в морската столица дори има готов проект. В тази връзка – обявяване на международен конкурс за развитие на най-атрактивната зона на Варна – Морска гара и бившите територии на пристанище “Варна-Изток”. Стартиране на законодателна инициатива за „удобен флаг“. Обединяването на Морска администрация с ДП „Пристанищна инфраструктура“, с преместването им във Варна, и развитие на звеното за търсене и спасяване, без което се видя, че дори не особено сложни инциденти като този с „Вера Су“ застрашават сериозно живота и здравето на хората и екологията. В тази връзка – изместване на фарватерите по-далеч от крайбрежната територия на страната ни. Категорично сме против концесия на пристанище „Варна-Запад“, строено като инфраструктура на химическите заводи. Попадането на концесията в недобросъвестни ръце може да навреди сериозно на икономическите интереси на региона.
Изключително важни за движението на хора и товари през територията на страната ни са както изграждането на АМ „Черно море“, но не само като връзка на Бургас и Варна, а като транспортен коридор „Север – Юг“, който да свързва мегаполиса Истанбул с Бургас, Варна и Констанца, така и удвояването и ускоряването на жп линията Варна- Русе.
Ще настояваме и във Варна да се върне административното управление на пътническите, товарните превози и локомотивното депо.
Държавни гаранции за развитието на корабостроенето и кораборемонта, както и приоритетно обучение на кадри не само за морския и жп транспорт, но и за тези две големи индустрии с кадрови дефицит, също поставих като приоритетни теми на обсъждане по време на преговорите в частта „Транспорт“. Нямам съмнение, че всички тези мерки, за които настояваме, са с потенциал за огромна добавена стойност за икономиката на България. Затова вярвам, че те ще обединят участниците в преговорите за новото управление на страната и ще се превърнат в държавни приоритети.
По време на разговорите по темата „Регионално развитие“ взехме няколко изключително важни за бизнеса решения. Едното от тях е създаването на съвсем нов Закон за устройство на териториите, тъй като старият има над 100 редакции, 2/3 от които – лобистки, това каза Борислав Гуцанов в телевизионното предаване „ЕвроДикоф“ по „Евроком“. Той допълни по темата: „Една от основните спирачки за корупционните практики в сектора ще бъде въвеждането на електронното подаване на документи за инвестиционни намерения и разрешителните за строеж. Вторият важен закон, който поражда корупция и спешно ще бъде променен, е Законът за обществените поръчки. Категорично трябва да се прецизира и „Законът за източване на средства“ или т.нар. схема „ин хаус“, по която от бюджета годишно изтичат милиарди, като последният печален пример е с 435-те млн. лева за удълбочаването на плавателния канал море-езеро във Варна.
Спешна задача е и пълната ревизия на сектор „ВиК“. Недопустимо е да има загуби на питейна вода от над 60-70 процента.
Вярвам, че всички ще намерим баланс в компромисите по спорните точки и ще се обединим около важните приоритети за развитие, за да изведем страната от кризата.“