Новите микробуси за инвалиди във Варна са неудобни за ползване и не отговарят на изискванията. Това коментираха за пореден път социални асистенти пред общински съветници миналата седмица. Това се случи на първото изнесено заседание на постоянната общинска комисия „Социални дейности и жилищна политика” в Центъра за хора с множество увреждания „Слънчева къща”. Помещението е част от блок №67 в квартал „Чайка” във Варна. Така общинари и хора в неравностойно положение заседаваха „заедно“.
Три нови микробуса за хора с увреждания, част от проекта „Интегриран градски транспорт“, бяха предоставени от община Варна през лятото. Двата са с по три места за инвалидни колички, а единият е с 4 места. След това беше доставен още един.
Още в началото кметът и фирмата производител обясниха, че автомобилите се отопляват с двузонни климатроници.
Всички седалки са ергономични, с регулируеми колани и система за фиксиране на количките за сигурността на пътниците. Микробусите са оборудвани с платформа за хора с увреждания плюс допълнителна ръчна рампа. Те са с LED фарове и фарове за мъгла, страничните огледала са с електрически контрол, с централно заключване, парктроник, имобилайзер. Четирите микробуса са снабдени с монитори и видео система.
Въпреки това, малко след влизането им в употреба, те са оказали изключително неудобни за ползване. Количките в тях не можели да бъдат застопорени и се движели по време на път, обясняват социални асистенти.
Една от асистентките реагира бурно на заседанието на съветниците относно новите микробуси, като извика: „Не отговарят на никакви изисквания, опитайте да возите хора с увреждания вътре. Излезте да видите”, посочи тя спрения пред сградата инвалиден бус. „Поне имате микробус, отвърна й на свой ред един от съветниците.”
Търси се още половин милион за СУПЦ
Социалните служители в „Слънчева къща” тушираха спора, като изказаха благодарност за съдействието на общината при реализиране на специализирания център „Слънчева къща”. Малко преди това в продължение на години майки на деца с увреждания ходиха многократно в парламента, за да настояват държавата да помогне в казуса.
„Градската среда е изключително агресивна. Всеки ден в нея загиват и са ранени здрави хора, какво останало за нас. В чужбина не е така – хората спират, правят път…”, изрази мнение Методи Андонов от съюза на слепите в България.
Съветниците одобриха внасяне на предложение в Министерския съвет за отпускане на персонална пенсия на две деца. Положително становище те дадоха и на предложение от Мариана Николова, управител на фондация „Вяра Надежда Любов“ , относно финансиране за периода май-септември 2016 г. за храна на 200 човека.
Писмото ще бъде препратено и към финансовата комисия.
Председател на УС асоциация „Човешки права – стъпка по стъпка“ Елка Кръстева предлага разкриване на мобилен център за работа с деца и семейства в риск, с капацитет 25 места, като социална дейност с общинско финансиране. Директорът на дирекция „Социални дейности“ Любомира Комитска коментира, че това може да се направи през 2017 година, като се изготви и план-бюджет.
Дофинансиране за 2016 г. в размер на 535 000 лв. поиска директорът на СУПЦ „Анастасия д-р Железкова“ – Варна. По въпроса ще се произнесе и финансовата комисия, стана ясно още на заседанието.
Работна група решава за безплатното пътуване на инвалидите
Основна тема на заседанието стана ползването на преференциални цени за градския транспорт на хората с увреждания и техните социални асистенти.
Председателят на Дружество на инвалидите – Варна, д-р Радко Радев обясни необходимостта от предоставяне на 5 карти за целия градски транспорт.
„Тези карти не са за лично ползване, а в полза на Дружество на инвалиди Варна, за да подпомагаме всички инвалиди. Запознати сме за финансовите проблеми на всички, но освен вас (в лицето на Община Варна) едва ли някой може да ни помогне, за да продължи нашата дейност. Дейност, от която имат нужда членовете ни, хората с трайни заболявания, а също и цялата общност.“ Комисията по транспорт ще се произнесе за окончателно решение.
Ще бъдат предоставени и абонаментни карти за цялата градска мрежа за нуждите на дирекция „Социално подпомагане“ – Варна, след решението на комисията по транспорт.
Председателят на РСО – Съюза на слепите в България посочи искания за промени в наредбата за реда и условията за пътуване на преференциални цени в обществения транспорт на Община Варна. Искането за по-евтини карти хората с увреждания аргументират с мотива, че повечето от тях са трайно безработни и разполагат с изключително нисък доход, който се формира основно от инвалидната им пенсия. Друго предложение е да се даде право на хората с инвалидност да ползват преференциална карта за две линии, а не както е в момента само за една.
„Да изчакаме 2 месеца, когато се очаква да влезе в действие новата организация на транспорта, във връзка със схемата за интегрирания градски транспорт”, коментира председателят на комисията д-р Лидия Маринова.
Тя предложи да се създаде работна група с председател Любомира Комитска, директор на дирекция „Социални дейности“. Групата ще обсъди как промените да бъдат внедрени в наредбата.
Работната група да бъде съставена възможно най-бързо, като в нейния състав ще бъдат включени и представители на организациите на хората с увреждания във Варна, настояха Методи Андонов и Диан Демирев – председател на Съюза на глухите в България – РО Варна.
Изпълнителният директор на МБАЛ „Св. Анна – Варна“ АД иска разкриване на допълнителни места в приюта за временно настаняване на бездомни и социално слаби, пишеше още в дневния ред на съвещанието. Причината са многото клошари и самотници, оставащи в болницата след приключване на лечението им, стана ясно още на срещата в „Слънчевата къща”.
В постоянния приют СУПЦ има 50 места, като сега се разкриват нови 10, а във временния – 100, гласеше друго решение на комисията.
„Хората от други региони могат да престояват тук не повече от седмица. В центъра няма медицински лица, които да могат да обгрижват нуждаещи се от специализирана помощ хора”, обясни д-р Лидия Маринова.
Молба на гражданка, поискала 26 000 лв. за лечение на съпруга си, беше препратена към здравната комисия.