Веселин Златков
Емоциите и шумът около откриването на новия участък на бул. „Васил Левски“ надминаха дори вълнението около Великден във Варна. Все пак, Възкресението се празнува всяка година, а такъв обект градът ни не е имал от десетия, така че може би е разбираемо. Или може би не? Работата е там, че много отдавна не е имало толкова сериозно разминаване и противопоставяне на мненията във Варна. За едни булевардът е едва ли не върхът на градоустройството и пътното строителство, за други – пълно недоразумение и като идея, и като изпълнение. Сблъсъкът на двете гледни точки превърна трите нови километра на бул. „Васил Левски“ в най-важната тема на града ни от доста време насам.
Движението по булеварда беше пуснато преди Великден и с това голямото чакане и изнервянето на шофьорите като че ли приключи. Само дето към този момент новият участък не беше напълно завършен, както призна и министър-председателят Бойко Борисов, пристигнал специално за случая. А самият случай сега не беше обичайното рязане на лента, просто тестово преминаване по трасето.
„Денонощно работеха. Всеки ден ми пращаха снимки. По снимки ги ръководих“, Борисов подчерта, че обектът е бил сложен. „Ако беше лесен, комунистите щяха да го направят“, коментира премиерът, намеквайки за вечното „тежко наследство“, което си остава една от любимите му теми.
Всички очакваха обаче да чуят мнението на Борисов по най-горещата тема в споровете за булеварда – кръговото кръстовище на бул. „Цар Освободител“, което се оказа по-скоро елипсовидно и наклонено. Показани снимки от въздуха на съоръжението предизвикаха много остра реакция на специалисти, в това число и на председателя на Камарата на архитектите – варненецът Борислав Игнатов. Той зададе най-силно отекналия въпрос по темата за бул. „Левски“, а именно – с дефектни милиони ли плаща държавата на изпълнителите и проектантите, след като получава дефектни ремонти и нови пътища?
Индиректният отговор на Бойко Борисов беше шеговит. Той бил любопитен да види елипсата, която пречила на варненци да шофират, и не намерил проблем в нея. Макар да обърка метри и сантиметри, премиерът даде ясно да се разбере, че за него проблем на практика няма.
Кметът Портних видя опит за „окепазяване“
„Новият булевард „Васил Левски” спестява на шофьорите поне половин час престой в задръстванията в пиковите часове“, заяви кметът на Варна. В първия работен ден след откриването на отсечката той лично проверил дали има затруднения в трафика.
„Тази сутрин бях на кръстовището с булевард „Цар Освободител” и нямаше абсолютно никакво натоварване. Живеещите в района дойдоха и обясниха досега какви задръствания, шум и замърсяване на въздуха е имало всяка сутрин. На много хора не им се вярваше, че този мащабен проект ще се случи. На много хора не им се искаше той да се случи и се опитваха всячески да пречат. Естествено, сега се опитват да го окепазят”, заяви Портних, цитиран от Дарик.
Подкрепата и одобрението на премиера и партиен лидер на ГЕРБ дадоха на варненския кмет увереност да анонсира с увереност новите проекти и да заклейми тези, които го критикуват и подозират в действията му нарушаване на обществения интерес.
В рамките на около месец се очаква да стартират процедурите за избор на изпълнител на нови сгради на Регионалната библиотека „Пенчо Славейков” и на Математическата гимназия „Д-р Петър Берон”, напомни той. При финансирането на двата проекта ще се разчита на държавна помощ. Портних добави, че вече се подготвя и международният конкурс за визията на вечната Дупка в центъра. „Спекулации са, че там ще се строят небостъргачи и молове. Това ще бъде част от градската среда и всички заедно ще можем да изберем най-добрия проект от всички предложения“, допълни Портних. Всъщност, че там няма да има строителство на търговски обект се знае отдавна, а и никой не е искал такова. Колкото до подозренията за бъдещи небостъргачи – те са свързани със съвсем друго място в центъра на града…
Недоволство в Цветния квартал от пешеходците и велосипедистите
Едно не може да се отрече в казаното и от кмета на Варна, и от премиера на България за новия обект – шофьорите наистина изглеждат доволни от новия широк впечатляващ път. Мнозинството от тях откровено му се радват и споделят, че карането на кола по него си е удоволствие. Е, няма как да е иначе, особено след дългите месеци на задръствания, при това не само заради този булевард, а и общо взето в целия град.
На съвсем друго мнение обаче са пешеходците. В момента те все още се настройват къде са новите пешеходни пътеки, към които няма никакви указания. Мнозина още прескачат мантинелите по навик от дългия период, в който движението по бул. „Левски“ не беше пуснато.
„Как така вече 40 години в цивилизованите държави разбират, че няма никакъв начин да построиш удобен, безопасен и справедлив град, където почти всички се придвижват с кола? Това е много поучителна история. Те са търсели решения за един удобен град по метода на проба-грешка, а ние имаме пред себе си вече готови примери“, този коментар се появи в блога bgurban.com, за да обобщи голяма част от критиките към новия мащабен булевард като концепция. Ето какво още пише там авторът Митко Иванов:
„Някой може да каже: “Това не Ви е Амстердам!” Същите тези градове, които днес ни се струват удобни за разходки, до вчера тънеха в задръствания, а по тротоарите не можеше да се мине. Аз вече съм показвал как са изглеждали тези градове преди 40-50 години. Хората са сбутани на тесен остров между прелитащи от двете им страни автомобили. Да, 50 години назад холандците са имали възможност да се почувстват като в България през 21-ви век.
Докато целият цивилизован свят дестимулира използване на автомобили в града, тук приключва строежът на една магистрала сред жилищни квартали, която по някакво недоразумение се нарича булевард. И все пак, може би не всичко е толкова лошо? И нашите чудесни пътни инженери са намерили решения, които позволяват не само на водачите да се чувства щастливи, но и нуждите на пешеходците и велосипедистите не са забравени?“
Колкото до велосипедистите, насърчени преди време да стават все повече за екологичното бъдеще на града ни – за тях място на новия булевард просто няма. Така е по закон, те не могат да карат по път от такъв клас.
Реконструкцията на бул. „Левски“ в старата му част предизвика една доста сериозна промяна, по-точно затварянето на пътната връзка между улиците „Подвис“ и „Брегалница“ до сградата на РЗИ (ХЕИ). Това предизвика масово брожение в Цветния квартал.
„Честно, няма такава отцепка на Цветния квартал. Майка с количка е невъзможно да излезе от квартала. Подстъпите за колички в подлезите са неизползваеми, защото не са съобразени с габаритите на количките и разстоянията между гумите. Абсурд след абсурд в най-жизнения град. Нямам думи! Превърнаха Цветния квартал в едно гето… Тук само се строи, без никаква визия и идея. Няма улици, няма места за паркиране, няма тротоари, не стигат съдовете за смет, за зелени площи, градинки и детски площадки въобще не можем да говорим…..“, коментираха жители на квартала в социалните мрежи.
Лидерката на ГЕРБ в общинския съвет похвали пътя, но получи смразяващ отговор
“Удоволствието от придвижването по бул. “Левски” се оказа и икономически изгодно! След последното засичане се оказа, че колата ми е горила с около 1,6 л. на км по-малко!!! И то само в градски условия. Изчислено за месец, личната ми икономия ще е в рамките между 40 и 50 лв., което на годишна база е приблизително около 550 лв. Супер!!! И още нещо любопитно: Частните автомобили във Варна са над 200 000! Това прави само за една година над 100 млн. лева икономия!!!” – това публикува в социалните мрежи шефката на групата общински съветници на ГЕРБ във Варна Марица Гърдева.
Публикацията обаче получи унищожителна критика от електронното издание varnahot.com. Ето как те коментираха нейните изчисления:
„Марица Гърдева със сигурност се чувства фантастично, особено когато общинарите имат да усвояват бюджет от над половин милиард годишно. Емоционалните и отклонения обаче драстично се разминават с математиката. Нека да вземем калкулатор и да проверим дали и ние ще се чувстваме фантастично като Гърдева.
- За да се икономисат 50 лв., би трябвало да се шофира поне по 1600 км месечно, и то само и единствено по 3 километровия бул. “Левски”. Едва ли има варненец, който да вярва, че това е възможно. Какво показва калкулаторът още:
- За да икономисаме 50 лв., ще трябва да минаваме по цялата дължина на бул. “Левски” по 533 пъти месечно!!! Средно дневно трябва да минаваме по булеварда по 25 пъти. На вас това може и да ви е смешно, но това кара Марица Гърдева се чувства фантастично.
- Над 200 000 варненци, които карат коли, ще минават по 1600 км месечно по новия булевард?!? Позволяваме си леко да се съмняваме с тези твърдения. Нека да поразсъждаваме малко – нещо, което явно Марица Гърдева не умее.
– Над 120 000 коли имат варненци, които живеят в кварталите „Младост”, „Възраждане”, „Трошево” и „Владиславово”. Дори и при огромно желание те трябва да се придвижват по булевардите “Владислав”, “Сливница” и “Цар Освободител”. Практически им е невъзможно да “кацнат” директно на новия булевард. Придвижването им по основните булеварди обаче сега се затруднява допълнително от кръговите кръстовища. Предполага се обаче, че те ще икономисат допълнителните си разходи с няколко кръгчета дневно по новия булевард. Все пак трябва да бъдат благодарни и да навъртат километри, за да излезе сметката на Марица Гърдева.
– Над 20 000 коли имат варненци, които живеят в „Аспарухово”, „Галата” и вилните зони. Те също така трудно биха “кацнали” на новия булевард. Ако трябва да пестят обаче, ще ходят до него и ще шофират – няма как! Няма и да се оплакват за задръстванията по ул. „Девня” – стига хейт. Само мрънкате и не оценявате хубавото!
– Над 20 000 коли имат варненци, които живеят в квартал „Левски”. Колко ли гориво пестят сега с новия булевард, като се налага да въртят допълнително километри всеки ден, за да стигнат до домовете си? Няма да коментираме и как тези хора се придвижват пеша, че темата съвсем ще загрубее…
С направата на революционното бъдещо кръгово при „Максуда” натовареният товарен трафик по ул. „Девня”към ЗПЗ ще обикаля по половин километър повече. Колко ще се увеличи замърсяването и разходите там, няма да коментираме. Все пак пътуващите да не са неблагодарни и като компенсация да врътнат две-три обиколки по бул. “Левски”, за да спестят.
Не можем да отречем, че най-много ще спестят жителите на квартал “Чайка”, които за 4 минути ще стигат до квартал “Максуда”! Какво ще правят в „Максуда”, естествено си е техен проблем. Важното е, че стигат до там за 4 минути.
Необходимостта от булевард “Левски” е безспорна. Основният трафик във Варна обаче е в направлението изток-запад и един напречен булевард, макар и необходим, няма как да облекчи целия трафик в града. Съмнителен е и ефектът от изразходването на стотици милиони за изграждане на кръгови с две нива. Философията на булеварда е тотално сбъркана: Предимство имат колите, а не хората. В цял свят нещата са точно обратно. Но както се казва: Важното е, че нещо се прави!