Методът Монтесори е уникален. Ставали сме свидетели на цялостното преобразяване на много деца, с които сме работили. Приятно е усещането да видите как дете, което идвайки при нас, проявяваше голяма агресия, щипеше, хапеше, скубеше децата, не искаше да общува с никого, към днешна дата е едно усмихнато и дружелюбно момче, лидер в групата и любимец на всички. Това е само един от случаите, за които разказаха Весела Демирова, Доротея Ризова и Нели Могорова – специалисти от Центъра за ранна интервенция и рехабилитация към Дома за медико-социални грижи за деца в кв. „Виница“ във Варна. Те прилагат метода в работата си, като Доротея Ризова поема едни от най-тежките случаи – на деца с увреждания и със специални образователни потребности, настанени за резидентна грижа в здравното заведение. Весела Демирова е педагогът, който всеки ден води заниманията на децата от Дневния център към Дома, а Нели Могорова – на тези, чиито родители са потърсили съдействие чрез Центъра за ранна интервенция и рехабилитация.
Монтесори терапията е универсална, твърдят специалистите. Подходяща е както за деца с проблеми в общуването, стеснителни, нерешителни, неуверени в себе си, с ниско самочувствие и самооценка, така и за деца със синдром на Даун, хиперактивни, с дефицит на вниманието, с детска церебрална парализа и др. Крайната цел е детето да се оформи като личност, да има самочувствие, да не се страхува, да се справя самостоятелно със ситуациите от ежедневието и да се подготви за по-богата социална среда. А това се постига с наглед много простички дейности, които дават сериозен тласък в развитието на детето. Усъвършенстването на ума идва от движението, обясни Нели Могорова. Едно от заниманията в Монтесори залата например е да се постели килимче на земята, което после децата сгъват сами. С тези рутинни за мнозина дейности, децата развиват координацията си, движенията им стават прецизни, уточни тя. Материалите, с които работим, продължи Нели Могорова, подготвят индиректно детето за бъдещото обучение, защото в тях има вградени научни концепции. Има вграден контрол на грешката. Направени са така, че децата сами да се поправят в случай на грешка, разясни специалистът.
Заниманията дават спокойствие на децата, учат ги на последователност, търпение и концентрация, изтъкна Доротея Ризова. В залата цари пълна тишина, всичко се случва бавно, без напрежение. Самата атмосфера успокоява дечицата и им дава усещането за топлина и сигурност, добави тя. В момента Ризова работи с момиченце, което има вродена тежка малформация. Въпреки физическия си проблем, детето е спокойно, много обичливо, контактно и не страда от занижено самочувствие. Това се дължи на голямото внимание, грижи и редовна терапия от страна на педагожката.
Един от случаите, който се е запечатал дълбоко в съзнанието на Нели Могорова, е този на момче, възстановяващо се след будна кома следствие на катастрофа. Успях да го провокирам да стане прав и да рисува. А за неговото състояние това е нещо уникално, разказа Нели Могорова. Тя сподели и за друг случай на 2-годишно дете с изоставане в двигателното развитие, което при първата им среща е било много плахо в движенията, в общуването и не е говорело. В момента то с нетърпение очаква заниманията в Монтесори центъра, храни се почти самостоятелно, казва срички, а моториката му продължава да се усъвършенства, за да може да се облича и грижи само за хигиената си. Всички прегледи, консултации и услуги в Центъра за ранна интервенция и рехабилитация са безплатни.