В Париж всичко започва като скандал, а после се тачи като шедьовър

Веселин Златков

Когато си в Париж и ти обясняват за някоя от по-новите забележителности на този очарователен град, винаги чуваш едно и също изречение: „Когато го направили, станал голям скандал“. Айфеловата кула е сметната за грозна и скандална при построяването си (някои и сега твърдят същото), прозрачната пирамида на входа на Лувъра – също. Скандал предизвикал с дизайна си Центърът „Помпиду“ и прословутите му фонтани, самото изкуство на импресионисти, кубисти и сюрреалисти, което привлича тълпи туристи в столицата на Франция, също е посрещнато на нож, преди да се превърне в голямата й гордост.

17-paris-6 17-paris-2 17-paris-3
Дали избухването на постоянни скандали за външния вид на Париж е нещо нормално или е добре премерен трик за привличане на вниманието? Трудно е да се отговори  на този въпрос, но с годините става ясно, че жителите му доста бързо свикват с това, което първоначално ги шокира. Нещо повече, те започват да го тачат като шедьовър и да се гордеят, че никъде по света няма толкова авангардно архитектурно произведение. А хората от цял свят цъкат с език и мечтаят да видят този велик град, в който има толкова много и стри, и нови забележителности.
Един от последните архитектурни скандали в Париж има и политически оттенък. Става въпрос за новия руски православен храм, открит съвсем скоро в центъра на френската столица, по случайност точно до посолството на България. Голямата Руска църква и целият комплекс бяха набедени, при това на доста високо ниво, че загрозяват пейзажа. Естествено, беше коментиран и размерът на храма, който показвал „имперските амбиции на Путин“. Нищо чудно, че след целия шум, целия „скандал“, руският президент предпочете да не ходи на откриването му, въпреки предварителните планове.

17-paris-1 17-paris-4
Друг архитектурен скандал са произведенията в стила, наречен брутализъм, които все още не могат да се нарекат забележителности в истинския смисъл на думата, но вероятно скоро ще получат такъв статут. Жилищните комплекси „Пространствата на Абраксас“ на Рикардо Бофил и „Арената на Пикасо“ на Мануел Нунес-Яновски вече са най-честата причина туристите да посещават парижкото предградие Ноази льо Гран. Първият вече е бил декор на два известни и у нас филма – антиутопията на Тери Гилиъм „Бразилия“ и последния епизод от поредицата „Игрите на глада“. Вторият пък впечатлява с размаха на фантазията, която може да измисли жилищни блокове в формата на огромни успоредни колела (или ако щете – гигантски монети). Личният ми опит показа, че жителите на тези жилищни комплекси, които са главно от африкански и арабски произход, все още не са свикнали с вниманието към техните „скандални“ домове и никак не се радват на фотоапаратите и камерите. Но по-добре да свикнат, защото може съвсем скоро да се окаже, че обитават не какво да е, а най-новия парижки архитектурен шедьовър.