„За повече пари за туристическа реклама на България ще работи левицата“, обяви в ефира на Радио „Фокус“ Борислав Гуцанов, съпредседател на Съвета по финанси, икономика и енергетика и лидер на Градската организация на БСП във Варна. По думите му вярно се отчита, че летният сезон е с добри резултати, но спрямо миналата година, когато туристите са били малко, а не спрямо средните величини, така, както би трябвало да се направи.
„Не може да разчитаме само на геополитическата обстановка и да чакаме туристите сами да дойдат. Мисля, че целта, която министърът на туризма трябва да си постави, е именно как да намери лобито, което очевидно тя няма в правителството и в парламента, за да има повече средства за реклама“, каза още той. Гуцанов подчерта, че при управление на левицата ще се заложи на силна, масирана реклама на държавата ни. „Реклама, която да покаже, че ние имаме и други възможности като туристическа дестинация – здравен, исторически, културен, конгресен туризъм“, допълни той.
Гуцанов коментира и проблема с кадрите в бранша, който през това лято се оказа един от най-сериозните по морето. „Това трябва да бъде обвързано с образователната система. Преди две години говорих много за дуалната система. Не може да нямаш кадри, които да бъдат подготвени точно за определени сфери, които са важни за икономиката“, подчерта и посочи данни, според които повече от 30 процента от завършващите специалности, свързани с туризма, веднага заминават за чужбина. „Трябва да бъдат наложени определени ограничения от страна на държавата в тази посока. След като си завършил платено от държавата образование, трябва да дадеш и ти нещо на тази държава“, посочи той. Според него трябва да се помисли и за промяна в срока на сезонната заетост, за да могат работещите в туризма да разчитат на приходи от борсата след приключване на летните месеци.
„Да се правят инвестиции винаги има нужда, но нека те са в правилната посока. По Черноморието, особено Южното, има доста сериозно презастрояване“, каза още лидерът на БСП – Варна. Според него трябва да се внимава за какви инвестиции става въпрос. „Нека говорим за инвестиции в инфраструктурата на туристически обекти – културни, исторически забележителности, за да може да се стигне до тях. Сега правим магистралите към Гърция, а къде са тези до различни обекти в България. Нека да видим и туристическите полети – защо не общините или държавата да намерят начин да субсидират част от тях. Това не е някаква новоизмислена практика, има в много страни. Това стимулира приходи от туризъм, а инвестициите се връщат многократно“, коментира още той.
Гуцанов е на мнение, че трябва да се мисли и за промяна в механизма за отдаване на концесии на плажовете. Сега те са в ръцете на двама-трима големи концесионери, които ги преотдават на по-малки, което води до ситуацията хотелите по морето да не разполагат с пясъчни ивици за гостите си и се налага те да плащат за шезлонг и чадър повече, отколкото им излиза нощувката.
Конкретно за Варна той добави, че една от възможностите градът да привлече нов тип туристи е изграждането на новото пристанище. „За този проект работя вече години, сега се направи една десета част от това, което планирахме, и се видя ефектът, видя се колко сме били прави като предложихме да има нова атракционна зона, яхтен терминал, пасажерски терминал, голяма многофункционална зала“, каза той. Според него това ще привлече в града друг тип туристи, по-платежоспособни, и ще помогне за удължаване на туристическия сезон.