Веселин Златков
Варна е на път да спечели сериозно място на малкия екран, при това не само в България, но и в близки и далечни страни. Първата крачка към това беше направена на съвместно заседание комисиите по финанси и по култура към общинския съвет, на които бяха представени два амбициозни проекта, като в единия от тях се очаква партньор да е гигантът MTV.
Бюджетната и културната комисии принципно одобриха и документ да намерение Варна да бъде домакин на музикалното събитие MTV Crashes. Ако той бъде реализиран, на първо място в морския град ще има организиран от подобен по мащаб концерт на актуална световна звезда или няколко изпълнители. Събитието ще бъде заснето и ще бъде излъчвано от телевизионния гигант в 165 страни като едночасов концерт „На живо от Варна“. Финансовият ангажимент на местната власт към това начинание е 100 хил. лв.
Според Робърт Куърк от фирмата „Екшън медиа“, партньор на MTV при постигнатото принципно съгласие почти няма вариант събитието да пропадне. Той обаче добави, че все пак има преговори и с други градове както в България, така и в региона. Реализацията на проекта се очаква следващата година.
Пак пред 2017-а трябва да започнат и снимките на нов български сериал, който за пръв път ще напусне София. На практика столицата и забележителности са фон и декор на всички тв поредици у нас до този момент. Проектът с работно заглавие „Семейство за пример“ се разработва от компанията на Нико Тупарев „Олд Скул“ за Нова телевизия. Идеята е това да е семейна драма, в която млад лекар е раздвоен между две любовни връзки – в София и във Варна. Очакванията са този сериал да се превърне в хит и да намери зрители не само у нас, а и в други държави.
Лично Тупарев и екипът му представиха проекта пред общинските съветници, но поради липсата на конкретно писмено финансово предложение принципно одобрение беше постигнато само от комисията по култура. От дискусията стана ясно, че продуцентите разчитат на община Варна да финансира процеса със сумата от 200 хил. лв., което е 20% от общия бюджет на бъдещия сериал. „Олд Скул“ разчитат и на тясно сътрудничество с местната власт, за да има градът правилното „продуктово позициониране“, както и да бъде постигнато автентично „варненско“ усещане във филма.
Ентусиазъм и съмнения съпътстват проектите
Обсъжданията на двата телевизионни проекта не минаха без противопоставяне на мнения, които на моменти дори леко преминаха границите на добрия тон. Ентусиазмът, с който подхождат представителите на кметската администрация към предложенията за сътрудничество, не се споделят от всички членове на съвета. Те трудно могат да бъдат обвинявани за това, защото реалната полза за общината от финансиране на подобни инициативи до момента почти не се отчита. Когато това все пак се прави, статистически данни липсват, оценката се прави субективно.
Преди години община Варна например подпомагаше доста активно германския фестивал „Балерман“ на Златни пясъци. Продукцията се смяташе за успешно начинание, което показва най-големия курорт край Варна във възможно най-добра светлина на телевизионната аудитория на RTL. В крайна сметка обаче никой не разбра точно какъв е ефектът от отпуснатите общински средства, измерен статистически. А който смята, че това е невъзможно изследване, греши.
По същия начин остана неясен реалният ефект за Варна от това, че по-рано тази година общината финансира с 40 хил. лева провеждането на MTS Globe Group Get Together. Този бизнес форум, провеждан на принципа на „бързите срещи“, беше представен предварително като уникално събитие, което ще доведе представители на топ компании от цял свят в града ни. Стана ли това или не? Това, което можем да научим по въпроса, е от сайта на организацията и на събитието. Там срещата се определя като успешна, което може само да ни радва, разбира се. Самата община обаче изглежда някак незаинтересована да отчита резултатите от собствения си принос за въпросния успех.
Може би тук е и коренът на скептицизма, който демонстрираха част от съветниците по отношение на предложенията за партньорство – включително и финансово – в споменатите телевизионни проекти. Липсата на анализ на реалните ползи е сериозен пропуск. Той говори и за още нещо важно. Община Варна е пасивен партньор в подобни събития, вместо да стане активната страна, която да търси сътрудничество, ако това, разбира се, й носи предполагаемите ползи.
Въпросът с медийните партньорства на общината остава „в мъгла“
При презентацията на проекта за нов „полуварненски“ сериал на „Олд Скул“ създателите му акцентираха върху това, че една от ползите за общината ще е, че на телевизионния екран ще бъдат показани положителните промени, които се случват в града. В продукцията ще има място не само за така широко рекламираните и без друго „видими резултати“, а също и за хората, на които се пада правото да се потупат в гърдите с тях. Естествено, къде ще бъде поставена границата между обективното предаване на ситуацията във Варна и откровената политическа реклама, е оставено на чувството за мярка на авторите. А че политически обвързани фигури ще се „натиснат“ да ни се усмихват по телевизора не само от новините, а и чрез един такъв сериал, не бива да се съмняваме.
Това обаче не е най-големият проблем. В крайна сметка зрителите, макар и силно облъчени от всякакви медийни послания, могат сами да преценят кое е уместно и кое не в една подобна ситуация.
По-сериозният принципен недостатък е, че плащането на средства от страна на местна власт на медии се ръководи от доста неясен принцип. Нещо повече – колко точно плаща общината на медиите за сътрудничество с тях е доста неясно. Официално искане за изготвянето на ясен отчет по темата беше отправено на сесия от лидера на БСП – Варна, Борислав Гуцанов. Последствия от питането към кмета и администрацията му за момента няма.
Съмненията, че т.нар. „медийно партньорство“ с местната власт, е форма на купуване на медиен комфорт, са напълно основателни. В повечето случаи конкурсното начало за избора на партньор просто отсъства. Медиите най-често представят на общината свой „уникален“ проект, а властта го одобрява без особени претенции и обсъждания, сякаш не става въпрос за парите на варненци, а за собствени техни средства.
„Уникалността“ на проектите също е доста относителна. На практика тя се свежда до това да се предостави свободно медийно време, в което представители на властта да говорят пред аудиторията във възможно най-комфортна среда. Често това води до доста грубо нарушаване на принципа на плурализма и се превръща в откровена пропаганда. Поставени в пазарни условия, в които привличането на средства е въпрос на оцеляване, самите медии трудно могат да бъдат обвинявани, че търсят начин за това. Засилването на позициите на някои от тях в платеното отразяване на дейността на общината обаче започва да дразни и самата аудитория просто защото обективността се губи тотално.
Шанс, който трябва да се използва внимателно
При представянето на идеята за сътрудничество с МТV представителят на „Екшън медиа“ Робърт Куърк сподели нещо важно, което сякаш мина някак незабелязано в дискусията на общинските комисии по култура и по финанси. Той сподели, че някои градове, които са получили възможност да са домакини на подобни прояви, ги използват като възможност за развиване на други проекти и инициативи. В Глазгоу например добавят MTV Crashes към плюсовете, с които градът да бъде обявен от ЮНЕСКО за Световен град на музиката.
Повече от ясно е, че ако Варна приеме подобно събитие през 2017-а, това ще бъде истинско ценно допълнение към статута й на Европейска младежка столица. В тази връзка, предложението на телевизионния гигант е наистина уникален шанс.
Община Варна обаче по-скоро трябва да се опита сама да намира и използва такива шансове, отколкото пасивно да чака появата им. Сили за това има, а варненци са показвали, че могат да се обединяват около каузи, които наистина си заслужават. Всичко е обаче въпрос на задълбочена работа в името на града и на гражданите му.
Тук е моментът да отворим скоба и да припомним, че дълги години привличането на „Тол шипс“ във Варна изглеждаше като грандомания, като наивна мечта, „изхвърляне“ на ентусиасти, които събираха трудно и с много усилия подкрепа. Сега световната регата във Варна е факт, който се повтаря през две години и вече се превръща в една от най-хубавите устойчиви традиции на града ни. И се провежда на превърнатата в свободна атракционна зона на пристанището, която сама по себе си години наред беше отхвърляна като „невъзможна“ идея.
Дали варненци си спомнят кой и по какъв път прокара тези идеи? Някои да, на други вероятно им е по-удобно да изпаднат в лека амнезия по този въпрос. Факт е обаче, че осъщественото доказва ползата си и привлича нови предложения към Варна, които могат реално да променят по същия начин бъдещето й. Въпросът е управляващите да оценят шансовете, които им се предоставят, мислейки кое е изгодно за града и гражданите му, не за самите тях.