Веселин Златков
Транспортната комисия към общинския съвет във Варна и представители на таксиметровите превозвачи и шофьори не постигнаха съгласие за размера на местния данък за бранша, който трябва да се приеме до края на месеца. Така на престоящата сесия ще бъдат внесени три предложения за това колко данък се дължи за всеки таксиметров автомобил в общината – 850, 400 или 500 лв. на година.
Преди заседанието на съветниците, което окончателно трябва да отговори на този въпрос, становище по него трябва да приеме и бюджетната комисия, която има водеща роля в определянето на местните данъци.
Първоначалното предложение, дадено от група съветници от различни партии, е 850 лв. То е базирано на по-ранни изчисления за себестойността на таксиметровия превоз и презумпцията, че средната заплата на таксиметров шофьор е 700 лева на месец. Шефът на голяма таксиметрова централа Иван Михайлов обаче възрази срещу този подход и препоръча да се види реалният размер на данъка, който плащат такситата, да се раздели на броя на тези, които нямат задължения, и така да се търси поносимата му стойност.
Димчо Иванов от синдикат „Авто 94“ пък се обяви за минимален размер на таксиметровия данък, който законът предвижда, да е между 300 и 1000 лева. Ако община Варна избере 850 лв., местните таксита ще излязат на протест, а такъв е възможен и в Бургас. Максим Петков от името на съюза на превозвачите също обяви, че макар и без желание, те са готови да протестират, ако се гласува тази сума.
С уточнението, че държавата не е изработила ясна методика за определяне на новия таксиметров данък, комисията прие да остави всичко на политическото решение, което ще вземе мнозинството на ГЕРБ и съюзниците им в местния парламент на Варна. Беше подчертано, че сумата може да бъде променена следващата година, а идеята е да се въведе и облекчение за такситата, които отговарят на съвременните европейски екологични изисквания. В крайна сметка председателят на бюджетната комисия Станислав Иванов (ГЕРБ) заяви, че управляващите са готови на „редукция“ на данъка.