Новият естакаден мостик на Северния плаж ще се простира на 169 метра навътре в морето, а в края му ще има кръгъл изкуствен остров с диаметър 34 метра. Това разкри пред „Дарик“ ръководителят на Центъра по хидро- и ареодинамика проф. инж. Румен Кишев.
Известното рибарско мостче ще бъде възстановено по проект, изготвен под систематичното ръководство на учени от центъра. Като основни съизпълнители са се включили и най-добрите варненски специалисти от известни частни и държавни фирми. Проектът е разработен по договор между община Варна и БАН.
Дължината на съоръжението е увеличена с цел да се достигне до по-големи дълбочини и осигури възможност за приставане на малки плавателни съдове. Новият пристан ще може да се използва като изходен пункт за разходки с малки корабчета, джетове и други водни атракции, без да се застрашават къпещите се, обясни проф. Кишев.
Кръглата площадка в края ще има площ от около 585 кв. м за дейности като спорт, корабоплаване и обществено хранене. Проектът за реконструкция на естакадния мостик предвижда това да бъде постоянно съоръжение, но с експлоатация през лятото, когато хидродинамичните въздействия са значително по-малки. Предвижда се и възстановяване на пътната връзка с крайбрежната алея.
Рибарският кей бе един от романтичните символи на варненския плаж. Той беше изграден през 60-те години и имаше дължина от 88 метра. През септември 2003 г. част от крайбрежното съоръжение рухна в морето заради корозия в конструкцията. Четири години по-късно мостът бе доунищожен от щорм, след което беше окончателно премахнат. На дъното все още има останали неприбрани елементи от конструкцията, които представляват потенциална опасност за къпещите се в района, установили са специалистите.
Реконструкцията на мостика цели да реши и проблема с абразията и изнасянето на Северния плаж. Реконструкцията включва прилагане на плътна конструкция в зоната до брега с цел подпиране на наносите срещу изнасяне в южна посока и възстановяване на плажа.
Изграждането на новия мостик ще отнеме между 6 и 8 месеца. Според предварителните разчети, реализацията на този проект, заедно с този за модернизацията на рибарското пристанище в местността Карантината, би струвало между 6 и 8 милиона лева. Финансирането общината ще търси от оперативните програми.