ММФ „Варненско лято“ 2018 обещава едно ново „Лебедово езеро“ в хореографската редакция на Сергей Бобров, з.а. на Русия. Като дългогодишен сподвижник на Бобров и балетен педагог, който работи с него върху „Лебедово езеро“, Вие най-добре знаете какви са особеностите на този нов прочит.
Хореографията на Сергей Бобров е създадена върху хореографията на Юрий Григорович, който постави балета с трагичен финал. При него за пръв път се появяват, освен Одилия, още черни лебеди. Бобров доразви идеята за черните лебеди – езерото почернява, когато принцът нарушава клетвата си. В неговата хореографска редакция злото също побеждава доброто, като накрая Одета остава сама да скърби за своя възлюблен. Философският подтекст насочва към мисълта за едновременното съжителство у всеки човек на добро и зло, на светла и тъмна страна. Нов момент е и финалът, в който тъгуващата Одета отново танцува част от бялото си адажио.
Друго характерно нововъведение в проекта на Бобров, в който аз участвам от самото начало, е логическата обосновка за танците от Унгария, Русия, Испания, Италия и Полша, които се изпълняват на бала във второ действие. В оригинала това са отделни самостойни номера без връзка с основния сюжет, докато в нашия вариант девойките пристигат от тези страни като невести, които търсят благоволението на Принц Зигфрид.
ВАЛЕРИЙ КОКОРЕВ от Болшой театър, балетен педагог, репетитор на балетната трупа на Държавна опера Варна, пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за динамиката, контрастите, визията и психологическите аспекти на “Лебедово езеро“ в новата хореографска редакция на Сергей Бобров, за необходимостта всяко поколение да създава своето „Лебедово езеро“, за някои особености на балетната педагогика и за предстоящия варненски балетен гастрол във Великобритания.
– Работили сте в различни театри, най-дълго време в Болшой театър, но също така в Канада и други западни страни, а сега репетирате и във Варна. Какви разлики намирате?
– Винаги има някакви разлики, но както на много места по света, така и във Варна в балетната трупа танцуват артисти от различни националности. Сега репетирам тук с танцьори, освен от България, също от Русия, Испания, Франция, Италия, Великобритания и Унгария. По принцип основната трудност идва от необходимостта да се уеднаквят уменията и навиците на балетистите, усвоени в различни балетни школи.
– Каква балетна педагогика прилагате?
– Старая се да контролирам целия процес. Участвам във всички етапи по изработване на постановката – репетирам както със солистите, така и с кордебалета. Правя сам осветлението, защото светлинният дизайн определя в голяма степен качеството и успеха на представлението.
Музиката и светлината създават настроението и формират очакванията за това, което предстои да се случи. Умението да се използват тези два елемента в контрапункт е особено важно. Ако на фона на радостна музика, сцената започне да притъмнява, зрителят веднага преусеща неочаквани събития. Бобров е голям майстор на тези драматични обрати.
– Колко пъти трябва да се повтори едно балетно движение, за да стане съвършено?
– Старая се да се получи от първия път (усмихва се).
– Как така от първия път?
– Разбира се, методиката изисква всеки жест, всяко движение да се повтарят, стъпка по стъпка, последователно и постепенно, докато се слеят с тялото на артиста и се превърнат в естествено поведение. Наистина, това е работеща педагогика, но аз си позволявам да правя изключения и да пропускам някои от задължителните етапи. Ако се окаже, че някой балетист е добър в па-де-дьо-то от самото начало, защо трябва да го карам да минава през всички предписани упражнения за па-де-дьо? Вместо това ще се опитам да му дам нещо повече от това, което той вече може да прави. Разбира се, всичко зависи от индивидуалната подготовка и от характера на конкретния човек.
От съществено значение за добрия балетен педагог е да умее да анализира, да обяснява и да убеждава. А ако репетира заедно с всички и сам демонстрира висока балетна техника, той става лидер, който предизвиква доверие, печели последователи и създава качествени балетни постановки.
– Ролята на Одета/Одилия, както и в предишната варненска постановка на „Лебедово езеро“, изпълнява българската балетна прима, нашата любима Веса Тонова.
– Веса е обаятелна и изящна балерина, изключителен професионалист. Тя владее тънкостите на сценичното поведение, при нея всеки детайл е изработен до съвършенство, тя е безукорна. Освен всичко това, Веса е и изключителен партньор за своите колеги. С нея Павел Кирчев успешно дебютира като Принца, ето сега това се повтаря и с Максим Иконостасов от Държавния театър за опера и балет в Красноярск.
– Ако обобщите казаното дотук, какво „Лебедово езеро“ ще види публиката на 9 август в Летния театър?
– Ще види един шедьовър, „балета на балетите“ с музика на великия Чайковски.
Какво още ще види публиката? Тук ще цитирам Николай Григориевич Сергеев, едно от големите имена на руския балет, дългогодишен главен режисьор на балетната трупа на Мариински театър в Санкт Петербург. Той е автор на една много красива постановка на „Лебедово езеро“, която години наред събираше овациите на публиката, не само у нас, а и по света. Та за същата тази постановка той ми казваше: „Валерий, трябва да направим нова версия на „Лебедово езеро“, тази вече мирише на нафталин.“
И аз съм напълно съгласен с него, че всяко поколение трябва да създаде своето „Лебедово езеро“, защото хората се сменят, сменят се вкусовете и изискванията.
В този смисъл, сега на 9 август в Летния театър на Варна, зрителите ще могат да видят част от класическото „Лебедово езеро“, но същевременно и новата хореографска версия на Сергей Бобров, която е много по-динамична и по-концентрирана. По-дълбока в психологическата обосновка на борбата между доброто и злото, по-ефектна във визуалните контрасти и по-органична като концепция. Един подчертано съвременен прочит на „Лебедово езеро“.
– И последно, разкрийте подробности около предстоящия варненски балетен гастрол във Великобритания.
– Гастролът във Великобритания обхваща различни градове, които ще посетим в периода от 17 декември до 16 март 2018 година, когато в Оксфорд ще игрем за последен път „Лебедово езеро“. Ще изнесем общо 112 спектакъла на 6 балетни постановки – „Жизел“, „Пепеляшка“, „Снежанка“, „Зле опазеното момиче“, „Лешникотрошачката“ и „Лебедово езеро“.
Виолета Тончева
PR на ТМПЦ – Варна