Точно в 8,30 ч. миналата сряда движението по Аспаруховия мост бе отворено за движение. Малко по-рано оглед на първия етап от ремонта направиха министърът на регионалното развитие и благоустройство Лиляна Павлова, кметът Иван Портних, председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров, председателят на ОбС Тодор Балабанов, Христо Иванов, зам.-кмет на Варна.
„Поехме ангажимент – спазихме срока! Още веднъж потвърждавам това, което министър-председателят каза – имаме готовност да довършим цялостния ремонт на Аспаруховия мост, като осигурим необходимите средства от бюджетите съответно за 2017 и 2018 г. – по 12,5 млн. лв. за всяка. Толкова, колкото са необходимите средства за всяко платно във всяка една от посоките. Престои да уточним с общината и с всички заинтересовани страни самата архитектура на моста“, обяви министър Павлова.
След пускането на движението тя остана на моста и помаха на първите автомобили, преминали по него, като те пък й отвърнаха с клаксоните си. Видео от тази сцена беше разпространено от медии и в социалните мрежи и събра доста коментари, някои от които крайно отрицателни и дори обидни спрямо Лиляна Павлова.
В някои от коментарите си варненци споделиха, че са доста изненадани от празничната обстановка, тъй като ремонтираният участък не е особено голям, особено на фона на цялата дължина на моста, която е повече от 2 километра.
Ремонтът приключи за точно два месеца, през които строителите успяха да направят много сериозни строителни дейности – освен преасфалтиране, подмяна на хидроизолацията, цялостна подмяна на всички фуги и лагери, нещо, за което не се знаеше, че е необходимо преди да се разкрие мостът, отбеляза министър Павлова. Видя се, че мостът, който не е ремонтиран 40 години, има нужда от сериозни ремонтни дейности на всички лагери и фуги, хидроизолация и тротоарни конзоли, допълни тя. Монтирали сме най-новите двойни мантинели, за да се осигури по-голяма безопасност, каза още министърът, цитирана от общинския информационен сайт Live.Varna. bg.
Освен инвестицията от 5 млн. лв. от държавния бюджет осигурихме допълнително 2 млн. лв. от бюджета на АПИ и МРРБ, за да ремонтираме всички лагери и фуги, подчерта Павлова. С допълнителните средства ремонтирахме един мост повече, за да не затваряме следващия път, когато ще започне ремонтът на насрещното платно. Затова пускаме движението веднага, каза тя.
Имаме подкрепата на премиера, на когото благодаря за осигурените средства, които вече са отпуснати. През септември очакваме да бъдат отпуснати и още 5 млн. лв., за да можем през тази година да направим и мостове 2, 4 и 6, така че в този участък ремонтите да бъдат завършени изцяло, обърна внимание Павлова. Догодина ще можем да започнем основната част на моста, която знаем колко голямо и сложно съоръжение е. Само за пътната част на двете платна ще са ни необходими 25 млн. лв., съобщи тя. Тогава дейностите ще се извършват отново на два етапа – първо в едната посока, след това в другата, като движението отново ще е двупосочно, обясни министърът. Важно е мостът да бъде ремонтиран, но това вероятно ще причини затруднения и задръствания, докато приключи работата по цялото съоръжение, каза тя и призова за разбиране и диалог с общината, с жителите на „Аспарухово“ и туристическия бранш, докато бъдат извършени всички необходими дейности по цялото съоръжение.
Алтернативният маршрут, който се обмисляше, минава през блато до жп линията, коментира министърът възможностите за заобикаляне на Аспаруховия мост. Самата инвестиция, предвид, че това е блато и не целият терен е наличен, би струвала много скъпо – в размер на 5-7 млн. лв., която за временен път е прекалено голяма и несигурна предвид терена. По-скоро трябва да проявим търпение и да направим добра организация на движение. Това е единствената възможност, останалата алтернатива е по вода, допълни тя.
Няма как да има по-добра организация, различна от тази, по тази причина, че Аспаруховият мост е единствената пътна връзка, а другата алтернатива е по вода, каза Павлова. Единствената възможност е при затваряне на едното платно колите отново да се движат двупосочно. Няма по-добра алтернатива, подчерта тя. Ако гражданите не искат ремонт, просто няма да правим. Или търпение две години и пълен ремонт, качествен, какъвто виждаме на сегашния ремонтиран участък, или няма друг вариант, категорична бе министърът.