Управлението на Варна потъна в самодоволство и премина на автопилот

Веселин Златков

Мнозинството на ГЕРБ и съюзниците им, което доминира общинският съвет, демонстрира монолитно спокойствие и пълно пренебрежение към предложенията, които идват от граждани или от опозицията. Въоръжение с увереност, че „видимите резултати“ под формата  на нов асфалт и нови плочки, които правителството на Бойко Борисов изсипа в града през миналата изборна година, са достатъчни на варненци, те с удоволствие демонстрират властта си. Това се видя на последната сесия на местния парламент. Тя протече без особени сътресения, макар и в момент, когато целият град беше настръхнал от невижданите задръствания на Аспарухов мост.
Инфраструктурната криза, която съвсем естествено се превърна от градски проблем в национална новина, нямаше как да бъде подмината в дебатите в съвета. Управляващите обаче предпочетоха да използват формулата „като искате – ще търпите“, като единствен отговор на съвсем естествения гняв на попадналите в тапата.

4 - 5 - Tema 2
Задръстванията на моста можеха да бъдат избегнати, показа изминалата седмица. При това не с пускането на корабчета или други леко екзотични и малко несериозни мерки. Ако общината и централната власт се бяха постарали малко повече в подготовката на ремонта, ако алтернативният маршрут с ферибота през Белослав беше обявен преди, а не след ограничаването на движените на моста, ако от самото начало на мястото имаше регулировчици, ако… Пропуснатите възможности за нормално справяне със ситуацията не бяха една и две, но община Варна просто ги пропусна. Не защото иска варненци и всички, които минават по Аспарухов мост да страдат, разбира се, че не. Най-вероятно това е просто защото никой не е наредил „отгоре“.

4 - 5 - Tema 4
За съжаление, последното заседание на общинския съвет във Варна показа по-ясно от винаги  нещо, което е силно притеснително. В града ни няма местно самоуправление. Кметът и общинският съвет все повече се превръщат в обикновени изпълнители на волята на централната държавна и партийна власт на ГЕРБ. Когато обаче решенията за един град се вземат някъде далеч от него, на другия край на държавата, това никога не носи нищо добро. Може би голяма част от общинските съветници нямат достатъчно опит, за да проумеят това. Те обаче рано или късно ще разберат, че клетвата, която са положили в началото на мандата си, не е просто формална церемония, а поемане на сериозния ангажимент да се грижат за интересите на гражданите на Варна. А възмездието за нарушена клетва винаги идва.

Съветничка от БСП покани кмета на Варна на гости в „Аспарухово“

4 - 5 - Tema 3

Общинската съветничка от БСП във Варна Милена Георгиева покани публично кмета на Варна Иван Портних на гости. Тя обясни, че иска той лично да разбере какво точно коства на живеещите в южния район на морския град да стигат сутрин до центъра по Аспарухов мост. Поканата беше посрещната със сериозни вълнения от страна на общинските съветници и гражданите, които присъстват на заседанието в зала „Пленарна“.
Преди това темата за задръстванията по Аспарухов мост беше обект на въпроси от страна и на лидера на БСП – Варна, Борислав Гуцанов и от колегата му от партия „Възраждане“ Костадин Костадинов. Лидерът на варненските социалисти поиска да се вземе предвид, че е в ход изготвяне на проект за нов интермодален терминал на Пристанище Варна. „Това е добра възможност да се проектира и изграждането на нов Аспарухов мост, който е директно свързан с този проект“, заяви Гуцанов.
„Първият етап от ремонта на Аспаруховия мост, който започна Агенция „Пътна инфраструктура“ преди дни, е най-сложният, защото там са входно-изходните връзки по трасето. Важно е, че след много години говорене, в крайна сметка, са осигурени средства за поетапното цялостно рехабилитиране на това важно пътно-транспортно съоръжение както за града, така и в национален мащаб. Основен ремонт на Аспаруховия мост не е извършван от 40 г., съоръжението е в критично състояние и укрепването на конструкцията и всички следващи действия са от първостепенно значение за безопасността на хората. Надявам се, че обявеният от АПИ срок за финал на първия етап – около средата на месец юни, ще бъде спазен, ако няма допълнителни усложнения. Осъзнаваме неудобството за хората, затова  Община Варна заедно с Областната управа, АПИ, КАТ работим за максимално облекчаване на трафика. Всеки ремонт създава затруднения – така беше и при обновяването на основните булеварди на Варна, но резултатите вече са факт и се движим по нови пътища. Затова моля гражданите за толерантност и разбиране.“
Това обяви кметът на Варна Иван Портних пред общинските съветници по време на заседание на Общинския съвет. Той призова хората при възможност да ползват услугите на „Градски транспорт“, за да бъде редуциран броят на автомобилите по моста. От общинския превозвач „Градски транспорт“ са поели ангажимент за осигуряване на повече превозни средства за района.
„В „Аспарухово“ предстои реализация на много мащабни проекти, затова моля за търпение и подкрепа, защото няма как изграждането на големи инфраструктурни обекти да не създава известно неудобство“, каза Иван Портних.

Въпреки доводите на опозицията
Купихме имот за 1 милион от… държавата

4 - 5 - Tema 6

Община Варна ще плати близо 1 млн. лв. за имот в район „Аспарухово“, който й е необходим за реконструкция на инфраструктурата около ул. „Мара Тасева“. Парите ще бъдат платени на  държавното дружество „Рибни ресурси“, което е под шапката на земеделското министерство. Преди години теренът е прехвърлен на държавната фирма от областния управител на Варна безвъзмездно. Той не се използва от държавното предприятие и реално е в същото състояние, в което му е предаден.
Представители на БСП в местния парламент предложиха решението да не бъде взето на тази сесия и да се търси начин сумата от местния бюджет да бъде спестена. Лидерът на варненските социалисти Борислав Гуцанов подчерта по време да последвалия дебат, че опозицията изобщо не е против проекта, просто предлага да помогне да се потърси начин имотът да бъде получен без плащане. Предложение в същия смисъл направи и независимият общински съветник Григор Григоров, който предложи да се създаде контактна група с земеделското министерство.
От името на мнозинството около ГЕРБ отговор даде Янко Станев от СДС. Той първо заяви, че наистина би било добре общината да спести 1 млн. лв., но даде да се разбере, че е скептичен за тази възможност. Янко Станев освен това подчерта, че държавата е дала в последните години много пари за Варна, заради което общината не трябвало да се държи, сякаш е неблагодарна.
В дебата се включиха и съветници на ГЕРБ, които изцяло защитиха интереса на държавата в лицето на земеделското министерство, за сметка на общината. Марица Гърдева изостри  дебата и заявиха, че резултатите от държавните средства, които се наливат във Варна, са изключително видими. От думите й стана ясно, че тя не приема опозицията в лицето на БСП да критикува спуснатите от централната власт решения.

Откъде всъщност идват „видимите резултати“?

Рязането на ленти от властта в последните години се превърна в национален спорт, особено по време на управлението на ГЕРБ. Снимки на пищни церемония, деца с нащипани бузи или девойки в националния носии, които лично премиерът храни със залци, обикалят медиите и социалните мрежи. А изказвания от типа „Ние направихме всичко“, които звучат почти като „България започва от нас“, са най-често цитираните. Не е лошо обаче управляващите, които и да са те, да не забравят, че и България, и Варна я е имало преди тях и ще остане и след тях, и да спрат да омаловажават работа на десетки, понякога стотици други хора, които през годините са направила така, че да могат те да режат ленти днес. Мантрата – от нас започва всичко – е особено популярна във варненския общински съвет.
За групата на ГЕРБ, в местния парламент, в лицето на на шефа си Марица Гърдева, е често явление. И на последното заседание тя с блясък в очите не пропусна да спомене как промените в последните две години във Варна били видими. Услужливо забравяйки, че проектите, завършени преди последните местни избори, всъщност са започнали далеч преди тях. Подготовката за двата големи проекта на Варна – този за ремонта и обновяване на централната пешеходна зона и вторият за интегрирания градски транспорт – на практика са започнали преди 2007 г. Те са финансирани с евросредства по Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007-2013 г. и дейностите по тях са планирани във времето, когато БСП управляваше Варна.
Факт е, че в периода 2011-2013 г. Варна беше забравена от държавата, която не инвестира нито лев в града. Процесът се промени през 2014 г., когато правителството на Пламен Орешарски включи морската столица в програмите за финансиране. По националната програма „Растеж и устойчиво развитие на регионите“ бяха заделени 30 млн. лв. за строеж на Съдебна палата, 15 млн. лв. за проектиране на интермодалния терминал, като начало на проекта за изграждане на новото пристанище и новата атракционна зона на града в района на Морска гара, общо 5 млн. лв. за ремонт на Двореца на културата и спорта и 1,5 млн. лева за новия факултет по фармация към Медицински университет. Общата сметка излиза 51,5 млн. лв. Как и защо ремонтът от Двореца, вместо 5 млн. лв, както бяха сметнали преди това от общинската администрация, стана 20 млн. лв. И досега не ясно. Пак с рамо от правителството на БСП продължи и интегрираният градски транспорт, като Варна почти на финала получи необходимите средства за закупуване на новите автобуси.
„Спомням си това, защото водих разговори с тогавашния министър на финансите по темата. Целият проект за интегриран градски транспорт още докато бях председател на Общинския съвет е на стойност 114 млн. лв. и включва не само новите автобуси, но и преасфалтирането на главните булеварди, бус линиите, велоалеите и др.“, коментира Борислав Гуцанов. По думите е добре, че има приемственост, но не е добре, че има политическа амнезия по теми, за които са работили много хора преди окончателното рязане на ленти. За краткия мандат на правителството на Пламен Орешарски, то се намеси и за още бъдещи проекти за града. През 2014 г. община Варна си получи от държавата Юнашкия салон, за да може той да бъде обновен. Пак тогава беше направена и първата копка на новата трафик кула в „Аспарухово“, която тържествено беше открита миналата година от новите управляващи.