Биляна Якова, ръководител на европейския проект „Интегриран градски транспорт“ във Варна, отхвърли всички критики, на които беше подложена от съветници в транспортната комисия към местния парламент миналата седмица. Според нея на този етап няма нищо, което да не е изпълнено по проекта, макар че всеки пътник по варненските автобуси и спирки вижда съвсем друга картина.
Якова започна отчета си пред общинските съветници с думите, че той е същият като миналата година. Тя все пак призна, че един от компонентите не е изпълнен. Става въпрос за ремонта на базата на общинската фирма „Градски транспорт“, който се бави заради дела за неустойка между фирмата изпълнител и превозвача.
Естествено, както много варненци, така и поне част от общинските съветници остро възразиха срещу извода, че интегрирането на системата на транспорта в града е перфектно. Съветникът от десницата Чавдар Трифонов даде пример с коридора, който трябва да дава автоматично предимство на автобусите на светофарите. „BRT коридорът не работи и това е, както искате, така ме разбирайте“, това заяви Трифонов, след като Биляна Якова се опита да го убеди, че трасето функционира.
Тъй като въпросният BRT коридор наистина не работи, последва обяснение, че това е заради организацията на новата транспортна схема, както и заради това, че общинската фирма трябвало да започне да обслужва всички линии, защото тогава в конкретните автобуси могат да се монтират необходимите устройства. Припомняме, че „Градски транспорт“ пое обслужването на всички линии във Варна през пролетта на 2016-а. Коридорът обаче така и не започна да функционира.
По един сериозен проблем – липсата на каквато и да е информация и дори елементарни табели с номерата на преминаващите автобуси по спирките, Якова заяви, че този въпрос няма отношение към проекта, който трябва да направи транспорта във Варна удобен и привлекателен за гражданите. От общинския превозвач също обявиха, че не е тяхна работа да слагат табели и описания на маршрути по спирките.
Якова беше запитана и дали има отношение към предстоящия втори етап на същия европроект, заради който общината ще тегли няколко милиона лева заем. Тя отговори, че тя не работи по втория етап. Тя обаче остава назначена в общината, защото проверките по уж изпълнения европроект не са приключили, а и устойчивостта на мерките по него трябва да се следят още 5 години.
На въпрос кога най-сетне автоматизираната система за продажба на билети ще заработи нормално, а не само пробно, по една линия, отговорът беше: „Поетапно“.