След като управляващите не направиха нищо: Частна фирма превръща подводницата „Слава“ в музей

 

 

Последната българска подводница „Слава“ ще бъде превърната в музей от частното дружество „Инхом” ООД. Това решение взе окончателно общинският съвет във Варна.

Частната фирма, базирана в Белослав, спечели доверието на местния парламент в морския град, защото има възможност да кандидатства по т.нар. норвежка програма за финансиране на превръщането на подводницата в музей.

За целта община Варна предоставя „Слава“ на фирмата безвъзмездно за период от 10 години. Предложението предварително беше подкрепено от Съюза на подводничарите в Република България, Съюза на офицерите и сержантите от запаса и резерва, както и от Военноморските сили на Република България. Проектът за превръщането на „Слава“ в музей предвижда изваждането ѝ на сушата и експонирането ѝ на специален постамент.

Развитието на ситуацията с последната българска подводница показва пълната управленска нищета и импотентност на ГЕРБ, категоричен беше лидерът на БСП във Варна Борислав Гуцанов. Той не пропусна да поздрави фирмата за инициативата, но не спести и нищо на отговорните в общината, които години наред не направиха нищо по този проект.

На сесията на съвета той заяви, че от 31 март 2010 година, когато партията на Бойко Борисов на практика взе властта на местно ниво във Варна, тя така и не успява да се справи с тази задача. Лидерът на местните социалисти подчерта, че на първо място става въпрос за опазването на историята на Военноморските сили и съхраняването на паметта за това, че България в един момент е била една от 19-те страни в света, които са имали подводен флот.

Според Гуцанов не е нормално общината да повери „Слава“ на частна фирма, вместо да се възползва от възможността тя да го стопанисва като музей, още повече че Варна може да се похвали с рекорден бюджет, отдавна надхвърлил 300 млн. лева.

На второ място експонирането на подводницата ще е от огромно значение за патриотичното възпитание на младежта, което липсва сериозно в последните години у нас. Като трето предимство за община Варна щеше да е самата атракция. Превърнатите в музеи подводници са малко и навсякъде по света, където ги има, те са истински магнит за туристите, а това значи и приходи.

Излишно е и да се коментира, че има разлика дали „Слава“ ще бъде във Варна или в Белослав, каза още Борислав Гуцанов, който е поддръжник на идеята подводницата да бъде спасена като общинска собственост и музей още от времето, когато беше председател на общинския съвет и когато беше взето решението за това.

Марица Гърдева от ГЕРБ в отговор се опита да обясни, че местната управа има други приоритети като инвестиране в инфраструктурата и не е редно да се заделят 500 000 от местната хазна за превръщането на подводницата в музей.

Този отговор измести дебата леко встрани от темата, но стана повод да се кажат тежки истини. Гуцанов попита дали някъде в Европа се харчи толкова безогледно за пътища, както във Варна, където цената на продължението на бул. „Левски“ вече отива към 30 млн. лв. на километър. Гърдева контрира, че е добре да се направи албум на принципа „преди и сега“ за варненските улици със снимки. Тук обаче тя получи отговор от Костадин Костадинов от „Възраждане“, който заяви, че е напълно естествено градът да се развива и улиците му да се обновяват. Той се пошегува, че ако толкова искат да покажат колко са подобрили улиците във Варна, ГЕРБ могат да извадят и снимки на града от Турското робство, за да са по-видими резултатите. В заключение Гуцанов призова управляващите да спрат да се оправдават с „лошото наследство“, след като вече 10 години са на власт.