При загуба от 1 млн. лв на месец: „Градски транспорт“ тегли заем от 10 милиона за да работи

Общинската транспортна фирма „Градски транспорт – Варна“ няма средства да извършва оперативната си дейност, затова е взела решение да иска заем от Българската банка за развитие за 10 млн. лева. Това разкри Злати Златев, шеф на превозвача-монополист по всички градски линии във Варна. Златев обясни, че заемът е за да може градският транспорт да продължи да работи. Той съобщи също, че от началото на ковид кризата, фирмата губи приходи от по 1 милион лева на месец. Така само за периода от март досега „Градски транспорт – Варна“ е натрупал около 6-7 милиона загуба.

Билетът за градския транспорт трябва да е 1,70 лева. Около това становище се обединиха съветници още при обсъждането на новия заем на „Градски транспорт“ в комисиите. Те обаче не дадоха конкретни предложения от кога ще стане факт поскъпването. Последното повишаване на цената на градския транспорт е през 2006-а, от тогава тя стана 1 лев. За нуждата от постъпване на билетчето говориха Христо Атанасов (ЗНС „Ал. Стамболийски“) и Станислав Иванов (ГЕРБ), като и двама бяха категорични, че мярката е задължителна за запазването на рентабилността на обществените превози на пътници. Въпросът беше повдигнат при обсъждане на финансовия отчет на общинския превозвач „Градски транспорт“. Новата загуба на дружеството, натрупана през 2019 година от фирмата е над 3,4 млн. лева.

Влошаването на финансовото състояние на превозвача идва на фона на предишните му загуби. За 2018-а те са малко на 3 милиона лева, а за 2019-та – 3,3 милиона лева.

Няма политическо съгласие за промяна на цената на автобусния билет. Това заяви зам.-председателят на Общински съвет – Варна Янко Станев (СДС) на последната сесия на Общинския съвет. Той специално заяви, че не иска да използва думите „повишаване“ и „поскъпване“.

На заседанието на съвата се състоя разгорещен дебат между управляващите и опозицията по отношение на управлението на „Градски транспорт“ по повод корекцията, която общината прави в субсидията за фирмата си, както и по въпроса за отпускане на заема на дружеството в размер на 10 млн. лева.

Съветниците от партия „Възраждане“ заявиха, че загубите на „Градски транспорт“ могат да бъдат сериозно намалени, ако фирмата не купува гориво на цена, на която то се продава на колонката на бензиностанциите. Според тях това е въпрос на елементарни преговори с доставчиците.

Стела Николова и Ивайло Митковски от ДБ обърнаха внимание, че въпросът за задълбочаващата се финансова криза в „Градски транспорт“ изобщо не е обсъждан от ресорната комисия „Транспорт“. Тя не е задавала от януари.

Председателят на транспортната комисия Венцислав Сивов (ВМРО) не даде точно обяснение защо тя не се е събирала. Той обаче заяви, че е съгласен, че реалната цена на билетчето е 1,70 лева. Според него трябва да се направи така, че варненци да пътуват с карти, които излизат евтино, а скъпият билет да от 1,70 да е за туристите. Съветниците от ГЕРБ не дадоха конкретно мнение за цената на билета. Именно техните гласове обаче бяха основният фактор за разрешението фирмата да тегли заема от 10 млн. лева.