Подготвят строителство на „леко метро“ по бул. „Цар Освободител“

Общинският съвет във Варна одобри започването на предпроектни проучвания за изграждане на леко метро в града. На днешното си заседание съветниците одобриха отпускането на 240 000 лв., необходими за проучванията, определяне на терен за депо и изготвяне на техническо задание, съобщиха от пресцентъра на местния парламент.

„Основната функция на съоръжението ще бъде да свърже новата икономическа зона, която предстои да бъде обособена край Аксаково, с Варна. Очакванията са в бизнес зоната да се създадат около 30 000 работни места, т.е. голяма част от хората ще ползват железницата“, заяви пред съветниците заместник-кметът инж. Христо Иванов. Той е на мнение, че още от сега трябва да се работи за осигуряване на комуникациите между индустриалната зона и града.

Предложението за изграждане на скоростен електрически транспорт във Варна дойде след посещение на премиера Бойко Борисов, който подкани пред камерите кметът на Варна Иван Портних да предложи проект. По думите на министър-председателя, ЕС има интерес да финансира подобни проекти в големите български градове.

Градската железница е заложена в Общия устройствен план на Варна като трасе по „Цар Освободител“. „На базата на техническите и икономическите обосновки, които предстои да бъдат изготвени, ще се отговори на въпроса трябва ли да се запази това трасе за градска железница или не е необходимо“, допълни каза още заместникът на Портних по инфраструктурата.

Инж. Иванов каза още, че в основната си част скоростният екологичен транспорт ще е надземен, само в отделни част ще минава под земята. „Ще можем да ползваме опита на София, която след изграждането на метрото промени своя облик“, посочи заместник-кметът. Опозицията в общинския съвет представи различни доводи против отпускането на средствата. Някои от нейните представители подчертаха, че изграждането на втори Аспарухов мост е много по-важен приоритет за общината, отколкото градската железница. Други пък посочиха, че според експерти изграждането на трамврайни линии е по-подходящо и по-евтино от пускането на „леко метро“. Трети довод беше, че в сегашината кризисна ситуация сумата от 240 000 лева от бюджета на общината може да се използва и за много по-наложителни разходи. Въпреки това с гласовете на мнозинството решението беше прието.