Веселин Златков
Къде са паркингите, които трябва да решат един от най-големите проблеми на Варна през лятото? Има ли ги реално, или само на хартия? И най-важното, как да се оправим в хаоса от спрени, качени и почти залепени една до друга коли на тротоарите из целия град?
Тези въпроси си задават мнозина варненци, на които всеки ден им се налага да шофират из Варна. Мнозина могат да кажат, че ако половината от тях слязат от колите си, използват градския транспорт или велосипед, проблемът с липсата на паркоместа няма да е толкова сериозен. Е, за съжаление, в града ни и двете алтернативни възможности са твърде ограничени, поне засега. Велосипедните алеи не осигуриха условията колелото да стане основен начин за придвижване в града. Те поставиха някаква основа за това, но мрежата им тепърва ще трябва да се доразвива и изгражда, за да бъде истински ефективна.
Градският транспорт, който продължава да се „интегрира“ доста след първоначалните срокове, не се промени толкова, колкото се очакваше след всички обещания колко полезен ще е след реализацията на най-големия европроект на Варна за момента. Новите му системи реално още не работят, а ефективността им тепърва ще се тества в реални условия.
На този фон, голяма част от варненци наистина са принудени да карат колите си в града, за да успеят да постигнат темпото на движение, което всекидневието им изисква. Точно тук се появява един сериозен проблем – паркирането.
Темата за липсата на достатъчно паркоместа е стара, а необходимите действия отдавна са ясни. Едното е общината да изгради максимален брой паркоместа на ключовите места, където има нужда от тях, използвайки най-добрите идеи, прилагани в Европа и навсякъде по света. Другото решение е създаването на синя зона за платено паркиране. Тази идея принципно шумно се подкрепя от варненци, но реализацията й ще стане трудно, тъй като ще има много граждани, които ще се почувстват ощетени. Твърде възможно е да се стигне до подписки, инициативни комитети и протести, а както знаем, това е единственото, което сегашното управление на града се опитва всячески да избегне. Търсенето на подходящ момент, за да се избегне гражданското напрежение, е единственият логичен мотив въвеждането на платено паркиране в центъра да се бави.
Ключовият момент е обаче, че паркингите и синята зона трябва да съществуват заедно, за да се получи разтоварване на града от паркираните навсякъде коли. Колко по-красива и по удобна за живеене ще изглежда Варна, ако това се случи – само можем да си мечтаем. В момента обаче тя е тотално задръстена от хора, които спират по улиците и тротоарите буквално както им хрумне. Това води до всекидневни скандали, късане на нерви, понякога дори физически сблъсъци между хората. При такова напрежение градската управа би трябвало бързо да измисли план за облекчаване на ситуацията. Това обаче не се случва, а напротив – предприемат се мерки, които само правят проблема още по-остър.
Шофьори срещу пешеходци в спор за подхода към вълнолома
През миналата седмица се случи нещо хубаво, което се очакваше с нетърпение отдавна. Общината се захвана да внесе ред в паркирането в района под плувен комплекс „Приморски“ и подхода към вълнолома. Там редовно се оставяха сериозен брой автомобили, за които просто няма място. Паркирането неведнъж е блокирало движението включително и на автобусите от градския транспорт.
И от двете страни на пътя към Морска гара вече са оградени така, че колите да не могат да спират на пътя на пешеходците. Оформеният „защитен“ тротоар е истинска радост за тези, които обичат разходките из достъпната част от пристанището. За шофьорите обаче тази добра промяна се превръща в сериозен проблем.
Гневна варненка отправи чрез „Петел” въпроси към местната управа за унищожените паркоместа край басейн „Приморски”.
„Наблизо до басейна има три заведения. Започна и сезонът на плажуване на Южния плаж на Варна. Много желаещи да се разхождат в новата чудесна градина покрай Морска гара. Сами сметнете колко хора са това – а колко коли. КАК ДА СТАНЕ, като няма паркоместа?
Дали местата за паркиране покрай Пристанището са достатъчни, или пък малкият платен паркинг срещу Военноморския музей?
Не само че унищожиха доста паркоместа, превръщайки ги в ненужно широка пешеходна зона (откъде ще се вземат тези пешеходци – къде ще паркират, нали не всички живеят в Гръцката махала), а сега има и колчета на местата, където можеше да се паркира в посока Морска гара…
Разходки – добре, но не всички се разхождат там. Има хора с натоварен график, които водят децата си на плуване и ги чакат. А ако водиш 2 деца с 2 колелета – как да ги заведеш до алеите за разходка… къде да паркираш?“, това написа в гневен коментар варненка, която е реално потърпевша от споменатата промяна.
Нейното мнение е ясен пример за това как въвеждането на ред – тротоарите да са за пешеходците, не за колите – може да предизвика недоволство. През изминалата седмица във форума на информационния сайт „Петел“ бяха споделени буквално стотици коментари по темата. За добро или за лошо, общината пак трябва да търси решение на проблема.
Нов паркинг срещу „Почивка“ дава решение за колите в Морската
Макар и да сме далеч от цялостно решаване на проблемите с паркирането, във Варна все пак има и добри новини по темата. Една такава е появата на нов паркинг на границата на Морската градина, който може да поеме доста коли на желаещи да влязат в парка. Той се намира до „Пикадили парк“ и въпреки че е доста голям, все още стои празен. Дали паркингът официално работи не е много ясно, но има цялото оборудване за това, включително бариера и кабинка за плащане на такса.
Отварянето на този паркинг е много добра новина, особено на фона на предишните предложения за решаване на въпроса. Ще припомним, че покрай периодичното налагане на забрани за достъпа на автомобили до алеите на Морската градина темата за „буферните“ паркинги беше широко обсъждана. Връщането на оригиналната функция на пазара в „Чайка“ да е паркинг, а не търговска площ, беше едното предложение. Може да се каже, че то бе изпълнено наполовина и сега мястото води някакво хибридно съществуване – хем паркинг, хем пазар.
Другата идея беше да се изградят паркинги в зелената разделителна ивица на пътя за Златни пясъци, пак в района на „Чайка“. Тази идея май няма изгледи да се реализира, което кара много хора, които държат на красотата на Варна, да си отдъхнат.
Има надежда новият паркинг на границата на парка най-сетне да намали броя на автомобилите, паркирани в района на Делфинариума. В момента те не са никак малко, а това, дали имат право да са там или не, се превърна не само в юридически, а и в политически въпрос. Фактическата ситуация обаче е очевидна – според общината паркирането в Морската градина по алеите е забранено, но в случая никой и не мисли да го санкционира.
Практиката „Спирай тука, ако има „паяк“ – да дойде!“
Откъдето и да я погледнем, логиката, по която се паркира във Варна, е най-често следната: Спираш където има място, ако ще пречиш на другите коли да минават, се качваш на тротоара. Дали ще оставиш място за минаването на детска количка или дори на обикновен пешеходец е въпрос колкото на гражданско съзнание, толкова и на възможност за това. Всеки, спрял по този начин, е наясно, че е в нарушение. Тъй като обаче единственият реален начин да бъдеш наказан е да бъдеш вдигнат от „паяк“, притесненията не са чак толкова големи. Вече и децата знаят, че „паяците“ във Варна са само два, като по традиция поне единият е в ремонт.
През април се появи добрата новина, че общината е отворила обществена поръчка за доставка на още три машини за репатриране. Резултат от нея май все още няма, защото не се забелязва преместването на неправилно паркирани коли да е зачестило.
Тъй като контролът на паркирането си остава една от най-слабите страни на цялата транспортна система на Варна от години, много шофьори си изградиха навик да паркират не където трябва, а където просто няма да пречат и възможността някой да се обади, за да го вдигнат, е сравнително малка. Така на територията на града се появяват цели нерегламентирани паркинги, често споделящи и функцията на стоянки за таксита.
Пример за такова пространство е мястото, на което се събират улиците „Любен Каравелов“ и „Феликс Каниц“ до ул. „Чаталджа“. Там денонощно има паркирани десетки коли, спрени доста безразборно. Те на практика не пречат особено на движението, затова и неформалният паркинг е доста популярен. За съжаление, когато няма място на него, шофьорите се наместват по тротоарите на улиците, без да оставят и най-малък проход за пешеходците.
Това е само един пример, подобни задръстени участъци от уличната мрежа има във всеки квартал на Варна. Спиращите на такива места реално са нарушители. Санкционирането им очевидно не е по силите на общината и останалите контролни органи, силите на които стигат да реагират само на драстичните нарушения, които наистина объркват уличния трафик.