На извънредна сесия общинският съвет във Варна даде съгласието си общината да кандидатства за еврофинансиране за изграждане на нови зони за отдих и спорт в рибарско селище „Карантината“ в кв. „Аспарухово“. Предложението надгражда проекта за строителство на нов информационен център за работа с деца, за който вече има подписан договор, стана ясно по време на дискусията в зала „Пленарна“, съобщиха от пресцентъра на местния парламент. Проектът е на стойност близо 470 хил. лева с ДДС – от тях 85% са безвъзмездна финансова помощ, а 15% е съфинансирането от националния бюджет. Ангажиментът на общината е да осигури до 40 000 лв. за възнаграждение на екипа за организация и управление, тъй като тези разходи не са заложени като допустими.
Това, което обаче някак си общинската администрация и мнозинството в местния законодателен орган очевидно пропускат да кажат е, че рибарското пристанище „Карантината”, което трябва да е центъра на цялото обновяване и обогатяване на инфраструктурата в района, започва да се превръща в може би най-големия абсурд по Черноморието ни. В последните месеци първо граждани, а после и медиите показаха със снимки, че доскорошната гордост на сегашното управление на града се превръща в огромен срам.
Заради натрупалите се наноси новото пристанище „Карантината“ във Варна почти не може да се ползва. По проект то разполага с места за 100 рибарски лодки и за 16 стопански кораба. Плавателните съдове обаче не могат да акостират там, тъй като подходът вече е твърде плитък, предаде в свой репортаж БНТ. Строителството на рибарския порт приключи в края на 2020 година и струваше близо 14 милиона лева, повечето от които европейски средства. Проектът за рибарското пристанище „Карантината“ предвиждаше то да стане най-модерното по Северното Черноморие. Освен стоянка за рибарски кораби и лодки, там трябваше да има и рибна борса с ресторант. Те обаче не работят, въпреки че сградата беше построена преди 2 години.
При изграждането на пристанищна инфраструктура у нас се изисква и становище на учените от Института по океанология към БАН. Те са хората, които могат да определят най-подходящото място за изграждането на порт, за да няма негативни последствия.
„Промяна на дълбочини, промяна на седиментни потоци, изменения на плажната ивица и съответно последващите проблеми с функционирането на самото пристанище. Тогава не се обърнаха към нас“, каза доц. д-р Николай Вълчев – директор на Института по океанология към БАН. Според доц. Вълчев натрупването на наноси в акваторията на пристанищата е естествен процес. Съоръжения с такива големи размери променят крайбрежните течения. Затова е важно специалистите да кажат къде и как да бъде разположен даден порт. Такова съгласуване не е направено за рибарското пристанище “Карантината”.
„Там продължава прогресивно да изплитнява, поради което то не може да изпълнява функциите, за които е построено, съответно плажната ивица, която преди беше най-тясна в тази част на плажа, сега в момента е най-широка, тоест това е, защото се блокира седиментният поток, седиментите губят своята сила, своето движение и там се утаяват. В резултат на което се получава това натрупване на седименти и характерното им завихряне, което се вижда много добре от сателитни снимки и дронове“, каза Вълчев. Решението вече е само едно – зоната на пристанището да се драгира през определен период от време. Честото драгиране в акваторията на рибарския порт обаче струва скъпо.
По време на обсъждането на новите мащабни разходи, които се планират около Карантината, от общинската администрация заявиха пред опозицията в Общинския съвет, че проектът не само е перфектно изпълнен, а е посочен като добра практика за използването на европейски средства. Естествено, това изобщо не променя реалността, пред която сме изправени всички – рибарското пристанище е неизползваемо.
„Проектът засяга достъпа до този център, а именно изграждане на пешеходна павирана алея и паркинг на територията на рибарското селище. Заложени са и две игрища за плажен волейбол със съответните трибуни и прилежаща инфраструктура, които са извън плажа и които ще бъдат подходящи за провеждане на международни спортни мероприятия. Целта е мястото да се социализира, като се съчетаят образование и отдих за децата“, поясни пред съветниците председателят Тодор Балабанов. Така мнозинството в съвета използва за прокарване на решението за наливането на още средства в проваленото пристанище с довода, че всъщност те не са свързани с него, а с района около него. А какво ще се случи с плитчината, явно ще се решава по-късно, макар и да не е никак ясно кога и с какъв изглед за успех.
С оглед своевременното стартиране на дейностите съветниците дадоха съгласието си след одобрение на проектното предложение и подписване на договора от местната хазна да бъдат отпуснати до 469 399 лв. с ДДС за обезпечаване на допустими разходи, преди те да бъдат възстановени от Програмата за морско дело и рибарство. Срокът за изпълнение на новия проект е до 12 месеца, но не по-късно от 30 ноември 2023 г.
Фото: Владимир Костадинов/Фейсбук