Никой не поиска да купи последната варненска комета

 

Търгът за легендарната „Комета” в парка на „Аспарухово“, който трябваше да се проведе миналата седмица, не се състоя. Това съобщи за Радио Варна областният управител Стоян Пасев. Само един кандидат е купил документи за участие в наддаването, но не ги е подал в законно установения срок. Стоян Пасев допълни, че трябва да изминат 14 дни, за евентуално обжалване, и тогава ще бъде обявена нова дата за провеждане на търга. Очаква се евентуално вторият опит за продажба на кораба да се състои до края на месеца.
Според обявата, публикувана на сайта на Областната администрация, първоначалната цена на „Кометата” е в размер на 9500 лева. „Комета-5“ се води частна държавна собственост от 15 декември 1997 година.
Проваленият търг за последната варненска комета, която макар и от десетилетия да не плава, е поредното напомняне на тъжната история на славните някога кораби на подводни крила, които кръстосваха Българското Черноморие. Все още има хора, които помнят какво е усещането да се возиш на това малко странно, но много ефектно плавателно средство. За съжаление, след тяхното „пенсиониране“, станало в мътните ранни години на демокрацията у нас, на практика нищо не дойде, за да замени бързите и красиви кораби, плаващи между курортите. Всъщност, опит за възстановяването на плаванията има – през 2011, 2013, даже и през 2015-а добре познатите кораби започнаха наново да возят туристи по Южното Черноморие. Говореше се и за редовни курсове между Варна и Бургас, но в крайна сметка красивата гледка на летящите над вълните кораби така и не се видя във водите на нашия залив. А който я помни, вероятно никога няма да забрави колко вълнуваща е тя. Предлагаме ви една леко носталгична хроника на корабите на подводни крила в България.

Хроника на една незабравима атракция, която премина в тъжна агония
Атанас ПАНАЙОТОВ, „Морски вестник“

18 август 1965 г. Във Варна пристига първият от 100-местните бързоходни пътнически кораби на подводни криле тип „Комета”, построени в завода „Серго Орджоникидзе” – Поти (тогава в Грузинската ССР). Първи капитан на „Комета 1” е Илия Дацев, а първи главен механик – Георги Костадинов. През следващите 15 години за Параходство „Български морски флот” са доставени общо 14 кораба от този тип. „Комета 1” излиза от експлоатация на 5 юни 1978 г.


27 април 1976 г. С Указ на Държавния съвет № 517 от 27 април 1976 г. за постигнати високи резултати в производствената си дейност са наградени и служители на БМФ. Сред тях е и капитанът на „Комета” Илия Дацев – с „Народен орден на труда” – златен.
15 септември 1976 г. „Морски пътнически флот” към Параходство БМФ отчита изпълнение на годишния си план. С най-високи резултати са екипажите на моторните кораби „Мичурин”, „Максим Илиев” и „Калиакра”, на хидробусите „Янко Костов” и „Теохар Бакърджиев”, както и на бързоходните кораби на подводни криле тип „Комета” с бордови номера 7, 9 и 2.
24 април 1989 г. Параходство БМФ открива сезона на корабите от отдел „Пътническо плаване”. Всички кораби са преминали през задължителните прегледи от БКР, ДИК и ХЕИ. Чартърните превози са договорени с „Балкантурист” – Златни пясъци, Албена и Созопол, с бюро „Пирин” – Бургас”. Първият експресен кораб тип „Комета” потегля по маршрута Варна – Несебър – Бургас и обратно с капитан Недялко Боюндруков и механик Иван Минчев.
7 май 1990 г. Открит е официално новият сезон за корабите от отдел „Пътническо плаване” на Параходство БМФ. И преди тази дата корабите от международното пътническо плаване имат вече по няколко рейса. Състоянието на корабите обаче буди тревога. От 11 бързоходните кораби на подводни криле тип „Комета” са сведени до 5. Тяхната възраст е между 10 и 14 години, при експлоатационен срок до осем години. Последната „Комета” е приета през 1979 г. Пътническите превози по море са губещи и всяка година БМФ трябва да покрива натрупаните загуби с печалба от други транспортни дейности. През 1980 г. загубата е 2 377 000 лева, през 1982 г. – 1 975 000 лева, през 1987 г. – 1 675 000 лева. През 1988 г. Параходството за първи път компенсира загубите си на стойност от 1 884 000 лева чрез дотация от държавата. Но с влизането в сила на Указ 56 (обнародван на 13 януари 1989 г.) такава възможност за дотация от страна на държавата отпада. При тази ситуация БМФ няма стимул да запази тази дейност.
Април 1995 г. В изявление пред „Морски вестник” началникът на направление „Пътнически превози и спомагателен флот” в БМФ капитан Стефко Граматиков съобщава, че след отпадането на вътрешните дотации е спряло развитието на пътническия флот. За да се намалят разходите за сезона през 1995 г., пътническите кораби ще бъдат съкратени с около една трета. От Варна към Южното Черноморие ще се движат само два бързоходни кораба на подводни криле „Комета”, при това – с организирани групи от туристи.