Зимното поддържане на пътищата тази година ще излезе по-скъпо, отколкото през предишните, заяви в края на миналата седмица във Варна регионалният министър в оставка Лиляна Павлова. Тя даде пример с това, че на някои места в страната фирмите са останали без сол, защото цялата налична е изразходвана в рамките на по-малко от месец.
Павлова беше категорична, че ще има фирми за зимна поддръжка, които ще понесат тежки санкции и глоби за несправяне с работата си. Едно от тях ще е дружеството, което не е почистило достатъчно магистрала „Марица“ в участъка около Харманли.
Министърът в оставка назова поименно и фирмата „Пътища и мостове“, която има договор с пет общини във Варненска област, но се оказало, че разполага само с един роторен снегорин. Павлова беше категорична, че дружеството не се е справило и ако не е била помощта на Военноморските сили и Министерството на отбраната, общините са щели да останат блокирани.
Към момента на посещението на Павлова във Варненска област, зимна криза имаше само в селата Голица и Булаир в община Долни чифлик. 600 човека там бяха останали без път, но имаха храна и вода, увери Лиляна Павлова. Тя допълни, че най-тежката обстановка в страната е била в Бургаска област в участъка Карнобат – Айтос, но и там пътищата се разчистват. Министърът в оставка допълни, че шансът за справяне идва от прогнозата за изминалите събота и неделя, през които нямаше нови валежи. Специалистите на БАН обаче прогнозират завръщане на сега още този вторник. Павлова допълни, че нередности в зимното поддържане има както при участъците, за които отговаря държавата, така и за тези, за които са сключени договори от общините. Много е вероятно след края на сезона да се направят нови конкурси за обществени поръчки на местата, където е имало техника, декларирана от фирмите само на хартия или машини, които са се оказали неизправни.
Санирането не било кражба, цените били ниски
Регионалният министър в оставка Лиляна Павлова благодари пред медиите на партиите в парламента, които са гласуваха за продължаването на националната програма за санирането на жилищните сгради. „Санирането не е кражба! Такива изказвания са някаква предизборна мантра на опозицията в момента“, заяви тя във Варна.
Павлова обясни, че първоначалните цени, на които са се сключили договорите с фирмите изпълнители са били на високи цени, но те са били намалени три пъти. Тя подчерта, че от Камарата на строителите дори са излезли със становище, че стойностите са прекалено ниски, но според нея те са определени от пазара. „Вторият милиард за санирането е важен, но не е достатъчен, защото 6000 сдружения на граждани са декларирали намерения да участват в програмата“, коментира Лиляна Павлова. Тя допълни,че процесът трябва да продължи още 10-15 години и изрази надежда, че следващите правителства ще действат по този въпрос в духа на приемствеността.
Подобен коментар регионалният министър в оставка направи и по отношение на строителството на АМ „Хемус“, като подчерта, че е осигурен ресурс от правителството на ГЕРБ в размер на 23 млн. лв.
Лиляна Павлова заяви също, че от началото на 2018-а ще бъдат въведени тримесечни винетки, както и че се надява служебното правителство и следващия кабинет, от когото и да е съставен той, да не променят политиката в тази сфера.