Веселин Златков
Нулева толерантност към системните нарушители на закона и правилата за движение по пътищата – това е едно от нещата, за които ще работи създаденият наскоро Институт за пътна безопасност. В момента обаче понятието „системен нарушител“ дори не е дефинирано в българското законодателство.
На среща с медиите във Варна представители на организацията съобщиха също, че 50 % от наложените наказания за пътни нарушения не се изпълняват. Институтът за пътна безопасност ще работи и за създаване на отделен орган, който да контролира условията за движение по цялата пътна мрежа в страната, защото такъв в момента не съществува. „Институциите, които се занимават с това, на практика се самоконтролират, което не е ефективно“, заяви Юлиан Арнаудов, познат като организатор на акциите за раздаване на популярните стикери „СПРИ! Давам път на пешеходец“.
Новата гражданска организация, която заимства модела си от автомобилната асоциация на САЩ, настоява за спешна среща с министър-председателя Бойко Борисов, за да обсъди вижданията си за необходимите мерки за подобряване на мерките за безопасност на пътя. Тя се финансира с лични средства на участниците, повечето от които са роднини на загинали и пострадали при пътни инциденти.
Според Института за пътна безопасност България изостава в прилагането на съвременните световни практики в тази сфера. Едно от вижданията им е също, че отговорността за поддръжката на пътищата трябва да се обедини, а не да се разделя между общините и регионалните представители на централната власт, както е в момента. Организацията предлага и въвеждането на нова процедура по връчване, изпълнение и обжалване на наказателните постановления. Предлага се наказанието да влиза в сила автоматично, ако нарушителят не се яви, но също така и да се приспада сериозна част от глобата, ако бъде платена в срок от 10 дни. Необходимо е също санкцията да е съобразена със степента на опасност на нарушението, смятат от Института за пътна безопасност.