Изминаха 12 години от гибелта на „Хера“

Maritime.bg

24 - Hera

На 13 февруари се навършиха дванадесет години от гибелта на м/к „Хера”. Корабът превозваше 11 751 т въглища от пристанище Южни (Украйна) за пристанище Гебзе (Турция). 17 български и двама украински моряци бяха на борда на кораба във фаталния петък, 13-и. 13 от тях са родом от Варна, в това число и капитанът – Атанас Атанасов.
„Хера” се изгуби под вълните, в изключително силна буря, на около 7 км от Босфора.
Към момента е известна съдбата на петима моряци. Телата на Петър Колев – главен механик, Олександр Серафимович – втори механик, Олексий Левченко – трети механик, Никола Спахиев – електротехник, и Христо Милков – стажант-механик, бяха открити при първия подводен оглед. В неизвестност са останалите моряци от екипажа и до днес.
Лошото техническо състояние на „Хера”, тежката хидрометеорологична обстановка, в която попада корабът, и решенията на капитана са причина за потъването. Това заключи, цели пет години след трагедията на 17-те семейства, Националната следствена служба. Преди това, основно през медиите, бяха прокарани редица версии – някои от които звучат безумно и днес.

Трагичните събития, разказани от капитана на „Вежен“

”В 10,10 ч. корабът рязко смени курса си на ляво със 180 градуса. Скоростта му падна на 6-7 възла. Около 10,15 ч. се доближихме и вече виждахме кораба. Видимостта бе 2 мили. Тъй като сме били заедно, веднага разпознахме, че е кораб “Хера”. Корабът бе със силен диферент и крен на дясно. Вятъра бе около 8-9 бала, а вълнението 6-7 бала. Корабът бе между устойчиво и безразлично състояние.  Към 12,20 ч. чух как трафик-центърът предупреждава “Хера” да се върне в своята зона, тъй като се движеше в насрещното движение. От “Хера” се обадиха, че не могат да се върнат в тяхната част и поискаха да им бъде изпратен буксир. Трафик центърът попита потвърждавате ли, че искате буксир. През това време корабът се наклони напред и на дясно и потъна. Трафик центърът продължи да ги вика. Ние им се обадихме и им казахме “Хера” се преобърна. “Хера” е под водата”. След това потвърдихме, че “Хера” е потънала. Тогава трафик центърът излъчи съобщение към всички кораби наоколо с координатите на потъналия кораб. Ние намалихме хода и тръгнахме на ляво към тях. След около 5 минути корабът се показа отново, но с кърмата и кила нагоре. Стоя така 2-4 минути. В 12,30 ч. изчезна и повече не се появи”, разказва след трагедията капитан Явор Миланов от кораб „Вежен”, който се оказва близо до „Хера” във фаталния ден.
„Вежен” прави опит да се доближи максимално до мястото. Забелязан е плот с човек в него. „Момчето не беше облечено. Нашият кораб много силно се люлееше. Нямах никаква възможност да му помогна. Обадих се на центъра и им казах, че в плота има един човек. От там ми казаха, че изпращат хеликоптер и спасителни катери. Показаха се два катера, след тях спасителен буксир, който излезе на прибоя и се върна обратно. Хеликоптер не съм видял”, казва на пресконференция кап. Миланов. Друг от моряците на „Вежен” пък казал, че в плота имало още един човек. „Ако имаше хора, изплували от кораба, Бога ми, щях да се върна”, добавя още кап. Миланов.

Главен прокурор Цацаров обеща нова операция с водолази, развитие няма

Maritime.bg припомня, че главният прокурор съобщи на пресконференция, че делото за потъването на „Хера” ще бъде възобновено. Това изявление Сотир Цацаров направи в началото на май 2013 г. То дойде няколко седмици след посещението на служебния премиер Марин Райков в Пристанище Варна.
По думите на Цацаров Турция се е съгласила да допусне финансирана от България операция на мястото на потъването на плавателния съд. “Хера” лежи на 74 метра под водата. В операцията ще участват турски водолазни екипи, поясни тогава той. Последният контакт с турските власти по този повод е през 2010 г. Тогава на среща те заявяват, че няма да допуснат кораб на българските Военноморски сили да направи оглед, както и с турска техника да бъде извършен същият. Няма повече информация за дейностите, които Цацаров обеща.