За истинските меломани лятото във Варна предлага много наслади. Концертът на дуото Аня Лехнер – Франсоа Кутюрие, с което започва четвъртото издание на фестивала RADAR, със сигурност беше нещо различно, един от най-важните акценти на цялото варненско музикално лято.
В залата на Градска художествена галерия чухме едно класическо наглед съчетание – пиано и виолончело. Но в него всъщност няма да има нищо класическо. Това предупредиха и на срещата си с медиите във Варна двамата музиканти, създали Moderato Cantabilе.
Техните изпълнения са съчетание от интерпретация на мелодии и творби на любими композитори на Лехнер и Кутюрие и на импровизация, която във всеки концерт е различна. Дуото я определя с усмивка като камерна импровизационна музика. Публиката обаче на практика не може да разбере коя музика е написана от мистични композитори като Гурджиев и Момпоу и кое е плод на моментното вдъхновение на виртуозните музиканти, познати и от Тарковски квартет.
Артистичният директор на RADAR, прочутият български пианист Димитър Бодуров не скри, че за него е сбъдната мечта фестивалната програма да включва изпълнители на от легендарния лейбъл за съвременна класическа музика – ECM. Той е създаден от Манфред Айхер – неколкократен носител на Грами за продуцентство в класическата музика. ECM е и компанията, показала на света имена като Ян Гарбарек и Кийт Джарет и от своето създаване през 1969 г. става синоним за естетика, която балансира безгранично творчество с безкомпромисна последователност.
Новото, четвърто издание на фестивала RADAR, който представя съчетанието на музика, визуални изкуства и звукови технологии, беше най-богатото до момента. В програмата му имаше седем изключителни концерта, както и амбициозна съпътстваща програма с поредица от лекции, работилници и още много изненади за публиката, която с тях успя да стане истински участник в събитието.
Самият Димитър Бодуров участва в един от най-интересните проекти – „Бележки по Хопър“, съчетаващи джазови импровизации с емоционални стихове, разкази за живота и картините на известния американски художник Едуард Хопъл през очите на неговата съпруга и колега художник – Жозефин Нивесън.
В празник за публиката се превърна друго музикално представление – „Титанично“, в което Милица Гладнишка в компанията на едни от най-изявените джаз музиканти на България разказа историята на оркестъра на „Титаник“, свирил до последно на борда на потъващия лайнер.