Веселин Златков
Великден мина, захладня, слънцето се скри и по улиците и булевардите на Варна започнаха тежки задръствания. Изобщо, както често се случва след няколко празнични дни, втурнахме се в делника без особено желание и с нервното усещане, че май почивката не ние стигнала.
Вероятно това настроение е причина за огромното недоволство на варненци от ограниченията в движението по Аспарухов мост. Причината за тях е повече от ясна – ремонтът на това ключово далеч не само за Варна пътно съоръжение просто трябва да продължи, не може да бъде отлаган.
Естествено, гражданите на морската столица са наясно с това, при това от много време. Нещо повече, не един и двама шофьори са се оплаквали от състоянието на моста, който свързва центъра с „Аспарухово“, но също така и Истанбул с Констанца. Нормално би било да се примирим, да „стиснем зъби“, както се казва, защото в крайна сметка трудностите са за добро и за повече сигурност.
Но варненските шофьори не реагират с примирение, а с истински порой от проклятия и гневни коментари в социалните мрежи, стотици снимки на тапите и къде дълбоки, къде – не толкова, разсъждения по вечния въпрос за абсурдността на държавата ни. Вярно е, че осигуряването на нормални условия за живот и работа на гражданите са най-главният приоритет в управлението на един град, особено ако той е динамичен център като Варна. Но дали пък този път упреците и укорите към властта не са прекалени и неуместни?
Въпросът със сигурност няма еднозначен отговор, защото много трудно може да се прецени дали покрай ремонта на Аспарухов мост са предприети всички необходими мерки, за да се избегнат затрудненията в пътния трафик. Тази оценка трябва да я дават специалистите, с каквито общината работи не от вчера. Още далеч преди сегашният кмет и администрацията му да поемат кормилото на местното самоуправление, във Варна се ползваха компютърни модели, медии на експерти от различни сфери и наблюдение и какви ли не други средства за прогнозиране на транспортните ситуации. Използвани ли са те в настоящата ситуация, търсено ли е решение за разтоварване на трафика? Трудно е да се каже, макар че ако тази работа беше свършена, все някой щеше да се похвали…
Едно е сигурно, и то е, че обещанията и успокоенията, че задръстванията няма да са като предния път, не отговарят на истината. Изминалата седмица показа точно обратното – балансът в автомобилните потоци във Варна е доста крехък, и когато някъде бъде нарушен, блокадата на улиците се оказва неизбежна. При затворен мост например се оказа необходимо да се повреди само още един централен светофар, за да се стигне почти до парализа на трафика.
Разбира се, и да се ядосваме, и да ни е все едно, положението реално едва ли ще се измени. Ремонтът ще си продължи и ще приключи тогава, когато е готов. Сроковете не се заковани, но надеждата е, че големият наплив на туристи, който и без друго се очаква това лято, няма да ни завари в сегашното положение.
За постоянните обитатели на Варна пък остава единствено да се запасят със спокойствие, друг вариант няма. Би било чудесно да има алтернатива – например, да може някой да ги призове да оставят колите си и да ползват само автобусите за преминаването на маршрута от „Аспарухово“ до центъра и обратно. За съжаление обаче, колкото и да ни е „интегриран“ градският транспорт, подобно натоварване не би му било по силите. Пък и колко варненци всъщност реално биха оставили колите си и биха се качили на автобуса? Нека бъдем реалисти – не много, защото, както е ясно на всички, в днешните времена колата не е само средство за придвижване, за мнозина тя е доста по-дълбока част от живота, личността и самочувствието.
Казано по-просто, сигурно и Агенция „Пътна инфраструктура“, която извършва ремонта, и община Варна, която отговаря за организацията на движението, и самите шофьори, които далеч невинаги се съобразяват с правилата и елементарната толерантност към другите на пътя, има какво да на направят, за да се облекчи животът на всички. Просто кризата трябва да дойде, за да се нагодим към нея и реалностите й. Така е и този път. Макар че уроците от предишния етап на ремонта трябваше да са научени. Явно ще се наложи да си ги преговорим.
Фото Радио Варна
Ремонтът – параметри и етапи
През тази година със средства от бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ ще се ремонтират съоръжения 2 и 4. Инвестицията е за близо 1,3 млн. лв. Строителните работи ще се извършват без спиране на движението, за да не се затруднява трафикът в града.
Дейностите извън платното за движение ще се финансират от община Варна и са за 200 хил. лв. На обекта ще се работи максимално мобилизирано и на етапи, а целта е всички предвидени дейности да завършат до средата на юни и в активния туристически сезон шофьорите да пътуват без ограничения.
Ремонтът включва нова хидроизолация, фуги, асфалт, маркировка, знаци, ограничителни системи, парапети и т. н. Строително-монтажните работи ще си изпълняват от ДЗЗД „ПОНТ“, което има 4-годишен договор по ЗОП за поддържане на републиканските пътища на територията на област Варна. През миналата година със средства от бюджета бяха ремонтирани съоръжения 1, 3 и 5 от Аспаруховия мост.
Предвидените строителни дейности ще преминат през четири етапа. Първият и вторият ще бъдат изпълнявани без затваряне на платното за движение в посока Бургас.
При стартирането на работа на първия етап на мост 2 ще бъде ограничено движението в активната лента, а трафикът ще преминава по крайната дясна лента. На мост 4 ще бъде затворена дясната активна лента, а автомобилите ще се насочват по изпреварващата активна лента в посока Бургас.
При втория етап шофьорите ще преминават по ремонтираните в първия етап ленти, а ще бъдат затворени неремонтираните. На съоръжение 2 ще бъде ограничен трафикът по двете десни ленти, а движението ще преминава по изпреварващата активна лента. На съоръжение 4 ще бъде ограничен трафикът по изпреварващата активна лента, а превозните средства ще се насочват по ремонтираната дясната активна лента в посока Бургас.
При третия и четвъртия етап ще бъде затворено западното платно в посока Бургас, а движението ще се осъществява двупосочно в платното за Варна. Между 6,30 и 10 и 16,30 и 20 ч. ще се спира преминаването на тежкотоварните камиони над 10 тона. Целта е автомобилите да пътуват по-безопасно в натоварените часове.
За улеснение на трафика, идващ от АМ „Черно море“, преди Аспаруховия мост ще бъде стеснен участъкът преди изхода от квартал „Аспарухово“. При необходимост дясната летна на моста в посока Варна ще се обособи само за автобуси на градския транспорт и коли със специален режим на движение. Автобусната спирка за квартал „Аспарухово“ временно ще се премести в съседното платно, а за посока Варна остава без промяна.
По време на ремонтните работи скоростта на движение за всички превозни средства се ограничава до 40 км/ч.
Шофьорите, преминаващи транзитно през Варна, може да използват алтернативен маршрут: от ул. „Девня“ във Варна – Езерово – Страшимирово – Девня – Разделна – Белослав – АМ „Черно море“.