Забрани за пресичане изправиха пешеходци срещу шофьори

 

 

Възможността за пешеходно преминаване през бул. „Цар Освобoдител“ по зебрата над Икономическия университет, както и на бул. „Вл. Варненчик“ – в района на бившия ресторант „Рощок“, вече не съществува.

Преграждането на пешеходните пътеки беше взето от Комисията по пътна безопасност на движението към кмета на Община Варна. Мотивът е, че и двата „пешеходни пробива“ на натоварените булеварди са в непосредствена близост до светофарни уредби с възможност за пресичане и практически премахването им не би затруднило значително пешеходния трафик, съобщи Moreto.net.

Нужно е да се уточни, че Комисията по пътна безопасност на практика не е административен, а консултативен орган. Така че на практика решенията се вземат от кмета Иван Портних и неговата администрация. В самата комисия участват експерти към няколко дирекции, а също и представители на сектор „КАТ – Пътна полиция“, „Областно пътно управление“, „Градски транспорт“, общинската фирма, която отговаря за светофарните уредби „Тасруд“, от „Елит – Пътна сигнализация“, както и от неправителствените организации „Карай умно, искам живот“, Международната асоциация на пострадали при пътно-транспортни произшествия, велоклуб „Спартак“ и „Варна диша“ и др.

Против затваряне на пешеходно преминаване са били представителите на велоклуб „Спартак“ и „Варна диша“, съобщават от пресцентъра на Община Варна. Според общината, решенията са взети след тежката катастрофа, при която загинаха две жени, блъснати на пешеходна пътека на бул.“Осми Приморски полк“  по ул. „Братя Миладинови“. За разлика от пешеходните пътеки до Икономически университет и Централна поща, пешеходното там беше запазeно, но със специални мерки за ограничаване на скоростта.

Ограничаването на пресичането предизвика остра полемика в социалните мрежи. Мнозина си спомниха също, че дни преди това беше затворена пешеходната пътека на ул. „Антим I”, водеща към Археологическия музей.

Всяка от тях беше позната и често използвана от пешеходците, повечето от които са силно разочаровани от решението на кмета. Споделените коментари във Фейсбук по темата бяха буквално хиляди само за няколко дни, като оформиха две виждания – на шофьорите и на пешеходците. Ето по-характерните от тях някои от тях:

„Хората няма да скъсат менискус, ако пресекат 20 метра по-долу на светофара.“

„На колите няма да им се изтъркат накладките, ако вземат, че намалят на пешеходна пътека.“

„Решението е много глупаво, по-добре шофьорите да се научат да карат разумно и да си гледат пътя и да дават път на правилно пресичащ пешеходец, отколкото да се правят на състезатели и да вземат предимството на пешеходеца! Но вече и на пешеходни пътеки ги газят пешеходците и на светофари също, така че гаранция няма.“

„Никъде го няма това, да се махат пешеходни пътеки.“

„Кое е безмозъчното? На всеки 20 метра има пътека между ВИНС-а и Червения…“

„Извинявай , но от светофара на Червения до светофара на ВИНС не са 20 метра , не са и 40-50 метра. И ако тръгнеш пеш, особено пък в някой дъжд или студ, или пък в пек и жега, ще ти се сторят сигурно няколко пъти по 100. Аз съм и шофьор , и пешеходец не рядко. А и съм живяла в този район и ми е до болка познато.“

„Аз съм и шофьор и пешеходец и, честно казано, нищо не ми пречи, когато съм си на топло в колата зимата или на хладно на климатик лятото, да спра и да дам път на хората. Не виждам къде е проблемът! Основната идея е, че е 6-лентов път и едната колона спира, а другата не. Така стават катастрофите с пешеходци.“

„От общината са взели най-адекватното възможно решение. Хората масово са тъпи (шофьори и пешеходци) и понеже толкова ни е и възпитание и акъла, за да не умре някой на тая пешеходна, са решили да я махнат. На светофара е по-безопасно при всички положения, а тая пешеходна пътека, макар и удобна за пешеходци, е предпоставка за проблеми.“

 

„Сталинският подход за решаване на проблема: „Няма човек, няма проблем“!Аз съм шофьор, но съм против затварянето на пешеходната пътека!“

„Пешеходец съм, но и шофьор, и от тази гледна точка мога да кажа, че лично аз съм попадала в ситуации, в които внезапно са ми изскачали хора от подобни пешеходни пътеки и може би наистина е по-добре да ги няма. Особено, както много от пешеходците обичат да пресичат на диагонал.“

„Всяка сутрин и вечер минавам от тук за работа. И винаги спират. Сега заради малоумната мисъл на някой аз трябва да слизам до светофара, за да пресека и после пак да се кача да си продължа пътя… Ама така е, блъснат някого на пешеходна пътека, почват масово да ги премахват. Няма пътека – няма проблем!!!!!“

„Поне 80% от хората, които решават – къде да има/НЯМА пешеходна пътека: От години не са се придвижвали пеша из града. И после – защо пешеходците си проправят преки пътища и се създават предпоставки за ПТП…“

Въпреки че темата стана централна за целия град, общината не промени решението си. Запознати припомниха, че само преди месеци архитекти и специалисти по градско развитие настояха след свой форум да се работи точно в обратната посока – за разширяване на възможността за пешеходно придвижване във Варна. Подобни мнения преди време дадоха и световни специалисти в урбанистиката.

 

Фото: Фейсбук