Докато цените на горивата падат: Местната власт във Варна вдигна тарифата на такситата

 
Евгения Иванова
Веселин Златков

Минималната тарифа за таксиметров превоз на пътници вече ще е 0,75 лв./км през деня и 0,85 лв./км през нощта, реши Общинският съвет на извънредна сесия миналата седмица. Максималната цена за превоз на пътници ще е съответно 2.00 лв./км дневна тарифа и 3.00 лв./км нощна. Решението бе прието с 33 гласа „за“, 5 „против“ и 6 „въздържали се“ при 7 отсъстващи съветници.
Общинският съветник Григор Григоров (от коалицията „Реформатори и патриоти“) направи предложение минималната тарифа да бъде 0,50 лв., тъй като според него в момента общината защитава картела, а не интереса на гражданите. Това предизвика бурни реакции от страна на представители на таксиметровия бранш и неговото предложение не беше прието.
Според Димчо Иванов, председател на синдикат „Авто-94“, до решението за вдигането на тарифите се е стигнало след поредица от работни съвещания на група, в която са представители на таксиметровите фирми, общинската администрация и съветници. По негови думи себестойността на таксиметровия превоз е доста по-висока, тъй като тя не се определяла само от цената на горивата, а като сбор от разходи по поддръжка на автомобила, данъци, осигуровки и др.
Всъщност промяната едва ли щеше да бъде възможна, ако таксиметровите шофьори не бяха заплашили с поредица от  протести. Явно притеснени от възможността да слушат воя на клаксони и да гледат жълти автомобилни колони около общината, управляващите се огънаха пред натиска им. За съжаление, като при приемането на по-ниска минимална тарифа преди време, така и при сегашното увеличение, не стана ясно на какво основание се приема една или друга стойност. Първоначално беше обяснено, че преди време Министерството на  транспорта е приело специална методология за определяне на размера на тарифата. Това заяви общинският съветник Данаил Папазов, който ръководеше тъкмо това министерство в кабинета на Пламен Орешарски. По-късно се оказа, че съветниците така и не са успели да се запознаят с тази методология, като някои от тях дори бяха категорични, че тя всъщност не съществува.
В тази ситуация определянето на тарифата е на практика „на око“. Или по-точно казано, на доверие, защото изчисленията са направени не от някаква независима експертна институция, а от самите таксиметрови шофьори. За клиентите пък не остава нищо друго, освен да се съгласят с решението на общината, макар реално то да е в техен ущърб.