Гуцанов: Имаме последен шанс да сме част от световната транспортна мрежа

Както е известно от 15 години има проект за преместване на товарните дейности от сегашната територия на пристанище Варна – изток, освобождаване на сегашните товарни кейове и превръщането им в атракционен и делови център и изграждането на интермодален терминал под кв. „Максуда“, за който държавата е платила 8 млн. лева. Това припомни председателят на транспортната комисия в парламента и лидер на БСП във Варна Борислав Гуцанов по повод започналата дискусия за бъдещето на пристанището.

Според депутата морската общност трябва да даде ясни становища по конкретни въпроси. „Дали „Варна – изток“ да бъде само атракционна зона, дали да бъде атракционна зона с товарни кейове, да се изместят ли товарните дейности на определеното място във Варненското езеро. Аз смятам, че изграждането на интермодалния терминал като част от единен транспортен център за транзитни с развита железопътна и водна инфраструктура и пряка връзка с река Дунав чрез удвояване и ускоряване на жп линията Варна – Русе, ще даде на региона онова развитие, от които икономиката на страната има огромна нужда в момента. Нов пасажерски терминал на мястото на сегашните товарни 6 и 7-мо кейово място, модерно яхтено пристанище с всички удобства за зимуване и ремонт на яхтите, биха развили града като предпочитано черноморско пристанище с принос в морската индустрия и туризма“, коментира Гуцанов.

Той подчерта, че има единно мнение с транспортния министър, че развитието на пристанището трябва да се разглежда като част от развитието на общината и областта. „Модернизирането на довеждащата инфраструктура, развиване на икономическите зони по пътя на транспортните коридори, изграждането на Автомагистрала „Черно море“ от Истанбул през Бургас, Варна и Констанца и връзките с АМ „Хемус“ биха превърнали Варна в предпочитано транзитно пристанище в направление Западни Балкани и Централна Европа.  В момента имаме уникален, но последен шанс, България да стане атрактивна за преминаване на транзитните товари и да бъде отново част от световната транспортна мрежа“, заяви Борислав Гуцанов.

В публикация във Фейсбук той коментира възможностите и научния потенциал, който все още притежава страната и Варна в морската сфера. Гуцанов посочи като пример Института по хидро и аеродинамика. „Над 40 са страните, с които институтът работи и се самоиздържа. За съжаление най-малко са поръчките от България и една от основните причина за това е сривът на корабостроенето и рязкото намаляване на инвестициите в морската индустрия. Тенденция, който ни измести от водещите позиции в последните 12 години.

Опитът и базата на ИМСТЦХА към БАН могат да бъдат използвани при брегоукрепителните мероприятия, които са крайно необходими, ако искаме да бъде спряно разрушаването на бреговата ни ивица. Първата стъпка в тази посока са обсъжданите преди приемането на бюджета на страната 2 млн. лева за проектиране на брегоукрепването на „Дамбата“ и буните на варненското крайбрежие“, съобщи народният представител.