Веселин Златков
Първото падане на температурите във Варна под нулата в края на ноември се превърна в тежко предизвикателство и за пореден път доказа, че градската управа и гражданите имат различна понятие за това какво е „нормална обстановка“ при зимни условия. Дни преди застудяването, от общината обявиха уверено – този път няма да има неприятни изненади, всичко е предварително подготвено.
Нарушавайки практиката си напоследък, екипът на кмета Иван Портних отвори вратите за медиите на заседание по координация на дейностите в зимни условия, на което се събраха представители на институциите, на фирмите по поддръжка и всички звена, които отговарят за това ритъмът на живота да не се нарушава от студа, леда и снега.
Община Варна и фирмите по поддръжката декларираха, че без изключение са готови за предизвикателствата на сезона. Цялата необходима техника е налице, а материалите за обработка на настилките са заредени.
От КАТ коментираха, че е най-важно да се обезопасяват преди всичко ключовите пътни участъци във Варна, като например Аспарухов мост, които са най-натоварени и рискови при екстремно време. Пътните полицаи са убедени, че ако се действа на базата на опита от минали години, този път проблемите ще са по-малко.
Като нова практика от тази зима се въвежда физическо присъствие на затворените участъци от пътната мрежа на общината и региона. Целта е да не се допускат нарушители на забраната, защото често те аварират в преспите и се налага ваденето им със специализирана техника.
Здравните, учебните и социалните заведения на общината също са готови за зимата, съобщи Христо Иванов. Заместник-кметът по инфраструктурата подчерта, че има и общински приют със 100 места, който има готовност да осигури нормални битови условия на хора, изпаднали в затруднение.
И след това температурите паднаха… Резултатът беше обратното на очакваното – отново много закъсали коли по все същите познати критични участъци, жестоко заледяване на улиците и тротоарите в града, особено в първите часове след прогнозираното дни по-рано застудяване. 13 души се озоваха в спешната ортопедия на МБАЛ „Св. Анна“, двама от тях със счупен крак, а останалите – със счупени ръце по пързалките, образували се на тротоарите.
Готовите за зимата училища пък побързаха да намалят учебните часове на по 15 минути, за да не рискуват „живота и здравето“ на децата, както написаха от РУО.
По улиците на града настана хаос, за който неподготвените водачи може би имаха толкова вина, колкото и отговорните фирми, които някак си при цялата си готовност очевидно закъсняха с обработката срещу заледяването. Недоволството на варненци отново се изля в социалните мрежи и медиите. И оценката им беше категорична – общината и фирмите по поддръжката при зимни условия отново не се справиха. Показателна за ситуацията стана статия във в. „Сега“, в която авторът Диян Божидаров нарече Варна „най-трудният град за живеене“. Както беше обяснено и там, а също и пред други медии, от общината отново успяха да намерят оправдание както за собствената си организационна немощ, така и за бавната реакция на всички фирми, на които се плаща от бюджета, който пълним с местните си данъци. То всъщност дори звучи смешно със своята абсурдност – машините, които трябвало да обработват улиците, попаднали в задръствания.
Излишно е може би да се връщаме по-нагоре в текста, където споменахме, че новият организационен момент в борбата със зимните стихии е физическото присъствие на екипите на Общинска полиция на критичните места… Изводът за варненци е ясен – и тази зима ще е като другите. Кметът ще се оправдава, че е била „незапомнено“ тежка, фирмите по поддръжката ще се кълнат, че са направили всичко възможно децата ще ходят само от време на време на училище, а най-накрая парите от бюджета ще са платят, че може дори и сумата да се актуализира, естествено за да се плати повече. Това го виждаме от години и… някак си сме в готовност да се повтори. Поне гражданите няма да са изненадани, че почти нищо във Варна не е наред, когато дойде зимата.