До редакцията на „Народно дело Седмицата“ беше изпратено писмо, с което граждани на варненския кв. „Виница“ искат лична среща с кмета на града Иван Портних. Причината е безводието, което им създава сериозни проблеми през изминалата седмица. Публикуваме писмото без редакторска намеса:
От името на самоорганизирала се група във Фейсбук се обръщам към Вас, г-н Портних, с молба за среща с гражданите на квартал Виница. Повод за молбата ни е фактът, че вече повече от 24 часа над 7000 човека във варненския квартал Виница бедстват без вода. Официалната причина са ремонтни дейности, осъществявани от фирма Хидрострой АД.
За съжаление обаче безводието по повече от 12 часа в денонощие вече е ежедневие във Виница. Седмици наред сме подложени на тормоз от страна на фирма Хидрострой АД и онзи, който се явява възложител на тези ремонтни дейности. Децата в детската градина и училището използват мокри кърпички, а липсата на течаща вода доведе през последната седмица до бум на стомашно-чревните заболявания сред децата ни. Ежедневието ни започва с пълнене на бутилки и съдове, липса на елементарна хигиена, което продължава всеки ден по 8-10 часа и твърде често вече – повече от 24 часа.
Мисля, че векът е 21-ви, а времето – ера на дигитализация и Четвърта индустриална революция. Обяснението от фирмата – изпълнител е, че байпас не може да се направи и да се ограничи безводието само до района, в който се извършват ремонтните дейности. Това обяснение като че ли е в пълно съзвучие с политическата ни реалност, но не и с времето, в което живеем и претенциите, които България има за държава – европредседател, а Варна – за привлекателна младежка дестинация. Лузунгите определено не кореспондират с реалността!!!
Давам пример само от последните 27 часа.
Вчера (4.12.2017) в 9.00 водата беше спряна, а дежурният диспечер на телефона на ВиК, както и сайта им, обявяваше, че водоподаването ще бъде възстановено в 19.00 часа. В 19.00 вода не дойде. Последва ново съобщение – вода ще има в 22.00 часа. Вода отново не дойде, а дежурният диспечер на ВиК престана да вдига телефона, въпреки че дори да си имал късмета да ти вдигне преди 22.00 часа си чул един арогантен глас, който те препраща към диспечерския пункт в Св. св. Константин и Елена, който или не работи след 18.00 часа или и там са решили, че гражданите са овце, които така или иначе ще осигурят заплатите им.
В 22.00 часа вода отново не дойде, а днес (5.12.2017) част от квартала все още (повече от 24 часа) продължава да е без вода (и вече има съобщение от ВиК, че вода няма отново да има до 13.00 часа).
Същевременно – към 20 часа на 4.12.2017, група организирана по Фейсбук направи инспекция по трасето на ремонта и установи, че до светофара в центъра работят работници от фирма Хидрострой АД – един работи, а още 7-8 гледат. Беше ни обяснено, че като живеем в горната зона, така ще си стоим без вода, че това са нормални ремонтни дейности и е нормално да се сбърка с пусковия срок.
Питам:
Кой и защо планира на 4.12.2017 г., че водоподаването ще се възстанови в 19.00 часа и по този начин излъга над 7000 човека?
Кой излъга същите тези хора, че вода ще имат в 22.00 часа?
Кой продължава да ги лъже и в момента (5.12.2017), че ще получат вода в 13.00 часа?
За мен това е непрофесионално планиране на дейността и поради тази причина мисля като гражданин, че изборът на фирма-изпълнител може би не е бил на професионален принцип. В тази връзка питам:
Защо винаги на едни и същи фирми се възлагат възлови дейности в този град?
Продължавам да питам:
Кой и как ще обезщети гражданите, претърпели неимуществени вреди от нелоялното планиране на възстановяването на водоподаването?
Кой дава право на фирми като Хидрострой АД и ВиК да се гаврят с гражданите и да не им предоставят адекватна информация по отношение нарушаването на основното им право като клиенти на ВиК – да получават нормално водоподаване?
Кой възложи на фирма Хидрострой ремонта във Виница, по какви критерии бе класирана фирмата и защо тя не може да оптимизира загубите по отношение на причинено неудобство на гражданите?
Надявам се да получа отговори на поставените въпроси, но тъй като знам, че в България институциите не обичат да отговарят, си позволявам да занимая и медиите с тази безумна за 21-ви век битова сага на над 7000 граждани на един от най-големите български градове.
С уважение: проф. д-р Миглена Темелкова