Възел от проблеми стяга „Аспарухово“

Екип на „Народно дело Седмицата“

Преди години, когато се изготвяше новият Общ устройствен план (ОУП) на Варна, всички големи специалисти, които участваха в този комплексен проект, ни уверяваха в едно и също – ако искаме да видим развитието на града в бъдеще, трябва да обърнем поглед на юг. Логиката е ясна – възможностите да разрастване на север са изчерпани. По този начин „Аспарухово“ се превърна в може би най-важният от петте варненски района. Но ако дългосрочната стратегическата цел е той да се развива максимално добре, при спазването на всички правила и принципи на градоустройството, то реалността в момента е доста по-различна.

4 - 5 - Asparuhovo 2
Бъдещата „нова Варна“ отвъд канала има много проблеми, които поставят жителите й в неизгодно положение спрямо останалите варненци. Проблемът далеч не е само в задръстванията по Аспарухов мост, макар те да изтормозиха значително жителите на южния район. Те просто показаха, че животът в „Аспарухово“ и „Галата“ е твърде сложен, ако връзката с центъра на Варна е затруднена, дори и временно.
Осигуряването на нормален живот на всеки район и квартал в един град трябва да е приоритет на местната власт. Пак според новия ОУП на града ни, оформянето на центрове на социалния живот по места, на средища, в които гражданите да могат да намерят отговор на всичките си потребности, без да се налага непременно да посещават историческото ядро на града, е важен приоритет.
В „Аспарухово“ ситуацията обаче се развива точно в обратна посока. Първата „жертва“ на този регрес е здравеопазването. Тенденцията е такава, че ако продължи, варненци отвъд моста ще имат сериозен проблем с достъпа до здравни услуги и лечение.
Компромис беше направен дори и с плана за изграждането на охранителните канали, които трябва да предотвратят трагедията при наводнението от 2014-а. Каналите наистина ще ги има. Но възможността покрай тяхното необходимо изграждане да се преобрази инфраструктурата така, че да има условия да се развива по нов и перспективен начин, вече започва да се губи. Причината изглежда е неспособността на общината да убеди гражданите, че случващото се ще е в тяхна полза.
Може ли „Аспарухово“ да се превърне наистина в новото лице на Варна, в по-привлекателната част от града ни? Може и много хора да не вярват в такова бъдеще, но то е възможно. Разбира се, за това е необходимо градът ни отново да се превърне в място, към което хората се стремят, защото имат поле за  реализация. В момента Варна доста бързо губи тези си позиции. Докато това се случва, управляващите се изкушават да орязват тези дейности, които им се струват безсмислени. За съжаление обаче, ако „рязането“ е твърде дълбоко, пораженията, които сега изглеждат малки, един ден могат да се окажат бомба със закъснител и да се наложи да се дава много повече за възстановяването на нещо, което спокойно е можело да бъде запазено.

Борислав Гуцанов, лидер на БСП – Варна  
Абсурдно е да закриват спешния медицински кабинет в „Аспарухово“

4-5-G

Район „Аспарухово“ остава без спешен медицински кабинет, стана ясно на заседанието на постоянната комисия по „Собственост и стопанство“ на общинския съвет, което се проведе преди празниците. На дневен ред бяха отчетите на общински ДКЦ-та. Според Татяна Аврамова, директор на ДКЦ “Св. Иван Рилски – Аспарухово – Варна”, спешният кабинет в поликлиниката не може да се поддържа, защото носи загуби. Тя обясни, че е прекратила дейността му, защото не може да намери лекарски екипи, които да работят.
„Абсурдно е да се закрива спешният медицински кабинет, и то точно в момента, когато заради плановия ремонт на моста има проблем с нормалното придвижване от и към района и това ще продължи дълго“, коментира лидерът на варненските социалисти и председател на групата съветници на БСП Борислав Гуцанов. Той попита взети ли са всички мерки, за да не останат хората в „Аспарухово“ без спешна медицинска помощ. „Ръководството на това здравно заведение, което трупа само загуби, от години се оплаква, че причината за лошото финансово състояние е близкият медицински център в съседство. Това е дежурно обяснение. След толкова години явно трябва да се мисли в посока, че мениджмънтът е лош и не може да намери правилният начин за управление“, каза още Гуцанов. И добави, че тази поликлиника трябва да работи ефективно, а не да се закриват кабинети. „Още преди години е било ясно, че при нужда – авария на моста, бедствие или други подобни събития – точно тази поликлиника трябва да играе ролята на болница, на спешен център“, обясни той.
По думите му общината трябва да намери начин неотложният кабинет да продължи да работи. Той предложи на д-р Аврамова да напише спешна докладна до ресорната комисия по здравеопазване, за да се търси решение кабинетът да остане действащ. „Общината трябва да вземе мерки, ако трябва ще се дотира дейността, за да може хората в района да са спокойни, че ако се наложи, ще разчитат на медицинска помощ“, обясни Борислав Гуцанов.
Той беше категоричен, че ще постави въпроса този кабинет задължително да продължи да работи както на заседанието на здравната комисия, така и по време на сесията на Общинския съвет.

Съветници призовават държавата да не бърка в местната ни хазна

В писмо до Десислава Танева, министър на земеделието и храните, общински съветници от Варна, в това число и Милена Георгиева от групата на БСП, настояват общината да получи безвъзмездно два имота на държавното дружество „Рибни ресурси“ в „Аспарухово“, които влизат в обхвата на проекта за благоустрояване на ул. „Мара Тасева“ в квартала.
На последното заседание на Общинския съвет мнозинството около ГЕРБ, въпреки съпротивата и предложенията от страна на опозицията от БСП, взе решение общината да плати на държава близо 1 млн. лв., за да придобие терените.
„Заедно с колегата Григоров, преди ден връчихме писмото на вицепремиера Томислав Дончев. В него настояваме министър Танева да предприеме необходимите действия за намаляване на капитала на „Рибни ресурси“ със стойността на двата обекта и те да бъдат безвъзмездно прехвърлени на община Варна, с което ще се спестят средства от бюджета, от данъците на хората“, коментира Милена Георгиева. По думите й Дончев изразил учудване от решението на ГЕРБ във Варна и обяснил, че политиката на правителството е в подобни случаи да се съдейства на общините безвъзмездно да получат необходимия имот.
„Смятам, че ние като общински съветници трябва да защитаваме интересите на общината и на хората. Ние с колегите от групата на БСП не сме съгласни Варна да плати на държавата 1 млн. лв. за тези терени, след като може да не го прави. Бихме могли да ги спестим и да ги разходваме, например, за спешни социални и здравни нужди на много варненци. Много са хората, които имат нужда от помощ и подкрепа“, коментира още Милена Георгиева.

Ремонтът пъпли със скоростта на задръстването

4 - 5 - Asparuhovo 1

Колите пъплят по Аспарухов мост като костенурки. Някои шофьори са с видимо обтегнати нерви, други приемат философски положението – все пак движение има. Организацията на трафика на моста в ремонт е такава, че скоростта е еднаква за всички – и за колите с по един шофьор, и за автобусите, и за транзитните камиони, които нямат полза от ферибота в Белослав, дори и за пожарните автомобил. Долу-горе със същата скорост вървят и пешеходците, които никак не са малко.
Голяма строителна офанзива в затворените платна не се вижда. На места тежката техника работи, на други нещата са докарани донякъде и са спрели. Броят на работниците не е впечатляващ за обект, на който трябва да се работи денонощно, за да се отпуши тапата.
Разбира се, строителите знаят най-добре как да си организират работата. Според преминаващите шофьори обаче, ако се работи с такова темпо, положението няма да се промени скоро. Работата така или иначе предстои да спре най-вероятно още днес по случай великденските празници и да се поднови другата седмица.

Министър Павлова
Аспарухов мост ще се затваря периодично още 2-3 години

4 - 5 - Asparuhovo Pavlova

Регионалният министър Лиляна Павлова призова варненци за търпение по отношение задръстванията на Аспарухов мост. Тя определи темата със затрудненията в трафика като „гореща“ и добави, че шофьорите трябва да са готови ситуацията от миналата седмица да се повторя периодично в следващите 2-3 години, докато цялостният ремонт приключи.
„Когато има ремонтни дейности, няма как да няма тапи и затруднения в придвижването. Цяла София също е разкопана, строим метро и инфраструктура. Трябва да сме търпеливи. Когато бъде ремонтирано или изградено нещо, бързо забравяме и свикваме с хубавото. Когато имаме една инфраструктура, която не е ремонтирана от 40 години, няма как да я ремонтираме с магическа пръчка и за една нощ“, каза Павлова на форум, посветен на бъдещето на европейските фондове във Варна. На него присъства и вицепремиерът Томислав Дончев, както и спортният министър Красен Кралев. Регионалният министър посети лично обекта, за да види как върви работата на Аспарухов мост и да се запознае с мерките срещу задръстванията.

Обещаха воден транспорт през канала за Гергьовден

4 - 5 - Asparuhovo Korab

Областният управител Стоян Пасев разкри миналата седмица, че освен обявеното корабче „Белла“, още 3-4 туристически водни съда ще бъдат наети да обслужват този маршрут. Те ще пътуват от Морска гара до рибарското селище „Академик“ в квартала и обратно, като в едната посока разстоянието ще бъде взимано максимум за по 20 минути, тоест ще се правят по три курса на час.
За улеснение на гражданите общината ще пусне допълнителни шест автобуса по линия 48, които ще работят в пиковите часове – 6-10 и 16-20 ч. В останалото време такива няма да има. Много е вероятно да видим новата „хидробусна“ линия в действие още за Гергьовден.
Идеята на общината е този воден транспорт да се превърне в редовен и след края на ремонта на Аспарухов мост. Въпреки че бе обявено, че корабчетата ще са безплатни, докато траят строителните дейности, сега е решено да има цена от едно левче на курс, която ще остане и занапред.
Пасев разкри, че на корабчетата ще могат да се качват хора с колелета и скейтбордове, но не и с голям багаж, тъй като целта е да не се възползват от транспорта при пренос на големи товари. Плавателният съд „Белла“ е със 78 седящи места и до няколко дни ще може да обслужва въпросната транспортна водна линия, каза още Пасев. Трафикът на корабчетата ще е съобразен с минаването на големи водни съдове през канала.